حساسیت آنتی بیوتیکی نمونه های استافیلوکوکوس اورئوس و انتروکوکوس بیمارستان های تهران

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف

انتروکوک های مقاوم به ونکومایسین (VRE) و استافیلوکوکوس اورئوس های مقاوم به متی سیلین از عوامل مهم عفونت های بیمارستانی در ایران می باشد. هدف از این مطالعه ارزیابی الگوی مقاومت استافیلوکوکوس اورئوس و انتروکوکوس نسبت به آنتی بیوتیک های پیشنهاد شده توسط CLSI بود.

روش بررسی

240 استافیلوکوکوس اورئوس و 203 انتروکوکوس از بیمارستان های منتخب در تهران جمع آوری شد. نمونه های باکتریایی مشکوک از ادرار، زخم، خون، مدفوع و سایر نمونه های بیماران بستری و سرپایی تهیه شدند. میزان حساسیت سویه های استافیلوکوکوس اورئوس نسبت به اگزاسیلین، ونکومایسین، کلرامفنیکل، نیتروفورانتوئین، اریترومایسین، کلیندامایسین و لینزولید و انتروکوک ها به آمپی سیلین، ونکومایسین، تیکوپلانین، تیگاسایکلین، لینزولید، تتراسایکلین، کلرامفنیکل و نیتروفورانتوئین با روش انتشار دیسک بر طبق M100-S22 CLSI مورد بررسی قرار گرفت.

یافته ها

از 240 جدایه ی استافیلوکوکوس اورئوس، به ترتیب 6/56، 6/46 و 4/40 درصد مقاوم به اگزاسیلین، اریترومایسین و کلیندامایسین بودند. یک جدایه استافیلوکوکوس اورئوس با کاهش حساسیت به ونکومایسین (VISA؛ 5/0%) یافت شد. تمام جدایه های استافیلوکوکوس اورئوس به کلرامفنیکل، نیتروفورانتوئین و لینزولید حساس بودند. از 203 جدایه ی انتروکوکوس به ترتیب 3/47، 6/24، 4/9، 2/85، 3/11 و 4/4 درصد مقاوم به آمپی سیلین، ونکومایسین، تیکوپلانین، تتراسایکلین، کلرامفنیکل و نیتروفورانتوئین بودند. تمام انتروکوکوسها به تیگاسایکلین و لینزولید حساس بودند.

نتیجه گیری

مقاومت جدایه های استافیلوکوکوس اورئوس نسبت به اگزاسیلین، اریترومایسین و کلیندامایسین قابل توجه می باشد. مقاومت به آمپی سیلین، ونکومایسین، تیکوپلانین، تتراسایکلین و نیتروفورانتوئین در جدایه های انتروکوکوس قابل ملاحظه بود. با توجه به نتایج بدست آمده، ونکومایسین، کلرامفنیکل، لینزولید و نیتروفورانتوئین برای عفونت های استافیلوکوکی و لینزولید و تیگاسایکلین برای عفونت های انتروکوکی توصیه می شود.

زبان:
فارسی
صفحات:
78 تا 84
لینک کوتاه:
magiran.com/p1421009 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!