ارزیابی کارایی روش فوتوآنتروپومتری دو بعدی در اندازه گیری ابعاد آنتروپومتری دست

پیام:
چکیده:
مقدمه
مطالعات زیادی در زمینه روش های مختلف فوتوآنتروپومتری انجام شده است که هر کدام از آنها معایبی داشته و به مرور، ایرادات آنها بر طرف شده است. در مطالعه حاضر جهت تعیین ابعاد آنتروپومتری دست از عکس برداری دو بعدی استفاده شد و ابعاد واقعی عکس ها با کمک نرم افزار پردازش تصاویر دو بعدی تعیین و نتایج حاصل با روش دستی (کولیس) مقایسه گردید. هدف از این مطالعه تعیین کارایی نرم افزار مورد استفاده می باشد.
روش بررسی
این مطالعه از نوع کاربردی بوده و بر روی 204 نفر انجام شد. هفت بعد دست آنها به دو روش مستقیم و فوتوآنتروپومتری دو بعدی اندازه گیری شد. عکس های گرفته شده به وسیله نرم افزار Digimizer نسخه 4.1.1 تجزیه و تحلیل شد و در روش مستقیم نیز از کولیس دیجیتال استفاده گردید.
یافته ها
مقایسه داده های آنتروپومتری به دست آمده از دو روش مستقیم و فوتوآنتروپومتری با استفاده از آزمون آماری t-test، نشان داد که اختلاف معناداری بین دو روش وجود ندارد (p>0.05). به علاوه ضرایب همبستگی بین اندازه ابعاد دست در هر دو روش یکسان و در محدوده 95/ 0 - 9/ 0 قرار گرفته است.
نتیجه گیری
به طور کلی می توان این روش را جایگزین روش های سنتی آنتروپومتری نمود. این تحقیق می تواند به ایجاد بانک اطلاعات آنتروپومتریکی برای تولیدکنندگان دستکش های کار و همچنین برای تعیین صدک های دست به منظور سایزبندی مناسب دستکش های ایمنی کمک نماید.
زبان:
فارسی
صفحات:
1 تا 9
لینک کوتاه:
magiran.com/p1421039 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!