بررسی سرولوژیکی هموفیلوس آنفلوانزا تیپ b در بچه ها

پیام:
چکیده:
مقدمه و هدف
هموفیلوس آنفلوانزا تیپ b یکی از عوامل مهم مننژیت باکتریال در کودکان در آسیا محسوب می شود. کپسول پلی ساکاریدی ریبیتول ریبوزیل فسفات (PRP) در تمامی سویه ها وجود دارد و می تواند هدف آنتی بادی های IgG باشد. با توجه به مطالعات محدود در مورد هموفیلوس آنفلوانزا تیپ b در کشور و نبود اطلاعات کافی در خصوص وضعیت ناقلین، دستیابی به یک الگوی جامع از شیوع این باکتری در مستعد ترین ناقلین یعنی کودکان از اهداف این مطالعه محسوب می شود.
مواد و روش ها
در این مطالعه 194 (49 درصد دختر و 51 درصد پسر) نمونه سرم از کودکان زیر 6 سال مراکز درمانی شهر خرم آباد جمع آوری شد. جهت بررسی سرولوژیکی هموفیلوس آنفلوآنزا تیپ b، کیت الایزاAnti-H. influenzae PRP IgG مورد استفاده قرار گرفت.
یافته ها
از مجموع 194 نمونه مورد مطالعه، 6 نمونه با توجه به واکنش آنتی بادی موجود با کپسول پلی ریبوزیل ریبیتول فسفات باکتری هموفیلوس آنفلوانزا تیپ b مثبت گزارش شد که معادل 3 درصد از جمعیت مورد مطالعه محسوب می شود. فراوانی باکتری در گروه سنی زیر 2 سال 67 درصد نشان داده شد و ارتباط معنا داری بین سابقه بیماری خاص در والدین و محل سکونت کودکان با میزان شیوع باکتری وجود نداشت.
بحث و نتیجه گیری
فراوانی افراد سرم مثبت از نظر هموفیلوس آنفلوانزا تیپ b در مطالعه ما 3 درصد از کل نمونه ها می باشد. پسران در این تحقیق درصد بالاتری از افراد سرم مثبت را نسبت به دختران شامل می شدند و فراوانی در گروه سنی زیر 2 سال غالب است. فاکتور سنی از جمله متغیر هایی است که مثبت بودن سرم را متاثر می سازد. در مقایسه با مطالعات انجام شده در سایر کشورها می توان گفت با توجه به عدم برنامه واکسیناسیون هموفیلوس آنفلوانزا تیپ b وجود این باکتری در کودکان اهمیت بسیاری دارد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
84
لینک کوتاه:
magiran.com/p1423751 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!