آزمون «مدل تلفیقی رفتار برنامه ریزی شده و خودکارآمدی» و بررسی ارتباط آن با رفتارهای ارتقادهنده سلامت زنان کارگر سنین باروری

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف

رفتارهای ارتقادهنده سلامت، یکی از معیارهای عمده تعیین کننده سلامت است. نظریه رفتار برنامه ریزی شده، چارچوب مفیدی برای پیش بینی و درک رفتار بهداشتی فراهم می نماید. اضافه نمودن خودکارآمدی به نظریه رفتار برنامه ریزی شده، عامل موثرتری در پیش بینی قصد و رفتار می باشد. این مطالعه، با هدف بررسی ارتباط بین رفتارهای ارتقادهنده سلامت زنان کارگر و «مدل تلفیقی رفتار برنامه ریزی شده و خود کارآمدی» در زنان کارگر سنین باروری صورت پذیرفت.
روش تحقیق: این مطالعه، یک پژوهش همبستگی از نوع آزمون مدل بود. تعداد 200زن کارگر شاغل در پنج کارخانه، با روش نمونه گیری تصادفی انتخاب شدند. از پرسشنامه بررسی رفتار ارتقادهنده سلامت زنان کارگر که اعتبار و پایایی آن مورد سنجش قرار گرفته بود، به عنوان ابزار جمع آوری داده ها استفاده شد. تجزیه و تحلیل داده ها در نرم افزار LISREL (ویرایش 5/8) انجام شد.

یافته ها

یافته ها در تحلیل مسیر نشان دادند که مسیر خودکارآمدی به سمت رفتار، معنی دار بود (17/4T=، 63/0B=)؛ همچنین مسیر ساعات کاری در روز (59/3- T=، 82/1- B=) و درک رفتار کنترل شده (01/1- T=، 061/0- B=) به سمت رفتار، به صورت معکوس معنی دار گردید. مسیر هنجار فردی (57/5T=، 39/0B=) و خودکارآمدی 18/3T=، 41/0(B= به سمت قصد معنی دار گردید. میزان تحصیلات به سمت نگرش معنی دار بود (89/3T=، 67/3B=). روزهای کاری در هفته به سمت خودکارآمدی به طور معکوس معنی دار گردید (76/1- T=، 19/1- B=). شاخص های برازش مدل نیز نشانگر مناسب بودن مدل بودند.

نتیجه گیری

به طور کلی، مدل تلفیقی رفتار برنامه ریزی شده و خودکارآمدی، برای بررسی رفتارهای ارتقادهنده سلامت زنان کارگر سنین باروری، مدل مناسبی می باشد.

زبان:
فارسی
صفحات:
293 تا 303
لینک کوتاه:
magiran.com/p1424686 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 990,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 50 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!