تفسیر مفهوم مراقبت تسکینی، موانع و تسهیل کننده های آن با استفاده از رویکرد فراترکیب (متاسنتز)

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف
مفهوم مراقبت تسکینی، یکی از مهمترین مفاهیم در پرستاری می باشد. هدف مطالعه حاضر، تفسیر مفهوم مراقبت تسکینی، موانع و تسهیل کننده های آن با استفاده از رویکرد فراترکیب بوده است..
روش تحقیق: در این مطالعه فراترکیب (متاسنتز) که به صورت نظام مند انجام شد، مطالعات کیفی منتشرشده در زمینه مراقبت تسکینی طی سال های 2002- 2012 میلادی در پایگاه های اطلاعاتی Ovid،Medline و Elsevier انتخاب شدند. برای سهولت جستجو، از واژه های «Palliative care» و «Qualitative research» استفاده شد. در مرحله بعد، با مرور متن کامل مقالات، مقالاتی که به طور دقیق مفهوم مراقبت تسکینی و عوامل مرتبط با آن را مورد بررسی قرار می دادند و به زبان انگلیسی منتشر شده بودند، انتخاب و با یکدیگر مقایسه شدند. تعداد 553مقاله کیفی در ارتباط با مفهوم مراقبت تسکینی یافت شد که از این تعداد، 44مطالعه به طور مستقیم در ارتباط با موضوع پژوهش و شامل 22 مطالعه مربوط به Medline، سه مطالعه مربوط به Elsevier و 19مطالعه مربوط به Ovid بودند. در کل، از میان مقالات یافت شده، تعداد 16مقاله تمام متن انتخاب گردید و با رویکرد تفسیری، مورد بررسی قرار گرفت. داده ها به شیوه کدگذاری، بازتحلیل شدند.
یافته ها
نتایج حاصل از تفسیر مفهوم مراقبت تسکینی، موانع و تسهیل کننده های آن در سه مضمون اصلی مفهوم مراقبت تسکینی، موانع ارائه مراقبت تسکینی و عوامل تسهیل کننده آن، طبقه بندی گردید و در مجموع 35کد به عنوان مهمترین عناصر موجود در زمینه مراقبت تسکینی، موانع و تسهیل کننده های آن استخراج شد.
نتیجه گیری
مطابق یافته ها، مفهوم مراقبت تسکینی، یک مفهوم پیچیده و چندبعدی است و عوامل متعددی با آن در ارتباط هستند که می توانند آن را تسهیل نموده یا تهدید نمایند؛ علاوه بر آن، یافته های حاصل از فراترکیب نشان داد که مراقبت تسکینی در انحصار زمان یا مکان خاصی نیست و از یک رویکرد گروهی و بین رشته ای برخوردار است.
زبان:
فارسی
صفحات:
316 تا 329
لینک کوتاه:
magiran.com/p1424695 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!