بررسی اثر کلات آهن بر محتوای کلروفیل، کارایی کوانتومی فتوسیستم II و برخی صفات بیوشیمیایی در گلرنگ در شرایط کم آبیاری

پیام:
چکیده:
به منظور بررسی اثر کاربرد خاکی و برگی کلات آهن بر برخی خصوصیات بیوشیمیایی گیاه گلرنگ (ژنوتیپ Il111) تحت دو رژیم آبیاری، آزمایشی به صورت کرت های خردشده در قالب طرح بلوک های کامل تصادفی با چهار تکرار در سال زراعی 90-1389 در دانشگاه شاهد انجام گرفت. در این بررسی سطوح تیمار آبیاری در دو سطح آبیاری کامل و کم آبیاری در مرحله گلدهی (به ترتیب آبیاری پس از تخلیه 50 و 75 درصد رطوبت ظرفیت زراعی)، عامل اصلی؛ و هشت سطح کلات آهن شامل چهار سطح به صورت مخلوط با خاک با مقادیر صفر، 50، 100 و 150 کیلوگرم در هکتار، و چهار سطح به صورت تغذیه برگی با غلظت های محلول پاشی (با آب، 1000، 2000 و 3000 میلی گرم در لیتر) از منبع سکوسترین 138 عامل فرعی در نظر گرفته شد. نتایج نشان داد در شرایط مطلوب آبیاری، استفاده از روش محلول پاشی کلات آهن موجب افزایش کلروفیل a، کلروفیلb، کلروفیل کل و نسبت کلروفیل a/b شد. کاربرد مقادیر کمتر کود کلات آهن در شرایط تنش رطوبتی سبب افزایش مقدار کلروفیل a، کلروفیل کل و کاروتنوئید شد؛ اما مصرف بیشتر کود آهن در خاک سبب افزایش غلظت کلروفیل b و FV/FM شد. در هر دو سطح آبیاری محلول پاشی کلات آهن به مقدار 2000 میلی گرم در لیتر موجب افزایش نسبت کلروفیل a/b شد. نتایج آزمایش نشان داد که در سطح تنش رطوبتی با افزایش کاربرد کلات آهن در خاک و سطوح محلول پاشی به ترتیب مقدار آنتوسیانین و فلاونوئیدها افزایش یافت. به نظر می رسد استفاده از کلات آهن، با افزایش مقدار رنگدانه های فتوسنتزی سطح تحمل گلرنگ را نسبت به شرایط کمبود آب ارتقا می دهد.
زبان:
فارسی
صفحات:
137 تا 145
لینک کوتاه:
magiran.com/p1424784 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 990,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 50 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!