رابطه هیپوگنادیسم با شدت بیماری انسدادی مزمن ریه

پیام:
چکیده:
زمینه
موارد پیشرفته بیماری انسدادی مزمن ریه (COPD) با کاهش وزن و کاهش قدرت عضلانی همراه است. کاهش تستوسترون سرم (هیپوگنادیسم) می تواند در تحلیل عضلانی بیماران نقش داشته باشد.
هدف
مطالعه به منظور تعیین رابطه هیپوگنادیسم با شدت بیماری انسدادی مزمن ریه انجام شد.
مواد و روش ها
این مطالعه مقطعی بر روی 57 بیمار سرپایی مبتلا به شدت های مختلف انسداد مزمن ریه انجام شد که بین سال های 92-1391 در درمانگاه فوق تخصصی ریه استان قزوین پرونده داشتند. این افراد در دو گروه خفیف و شدید بررسی و سطح تستوسترون تام و آزاد سرم، ای زد در اول (1 FEV)، وضعیت مصرف سیگار و کورتیکواستروئید آن ها تعیین شد. داده ها با آزمون های آماری کای دو و تحلیل کو واریانس مقایسه شدند.
یافته ها
براساس میزان تستوسترون آزاد %7/ 26 افراد گروه خفیف و %2/ 22 افراد گروه شدید بیماری انسدادی مزمن ریه به هیپوگنادیسم مبتلا بودند. میانگین تستوسترون تام و آزاد سرم در دو گروه تفاوت معنی دار آماری نداشت (به ترتیب 5/ 1 ± 2/ 3 نانوگرم بر میلی لیتر و 6/ 1 ± 9/ 3 پیکوگرم بر میلی لیتر در گروه خفیف و 1/1 ± 3/3 نانوگرم بر میلی لیتر و 7/ 1 ± 2/ 4 نانوگرم بر میلی لیتر در گروه شدید). میانگین تستوسترون تام وآزاد در دو گروه پس از تعدیل با متغیرهای سن، نمایه توده بدنی، مصرف کورتیکواستروئید و سیگار همچنان تفاوت معنی داری نداشت.
نتیجه گیری
با توجه به یافته ها، نسبت قابل توجهی از بیماران مبتلا به انسداد مزمن ریه به هیپوگنادیسم مبتلا هستند. به نظر می رسد در بیماران پایدار از نظر بالینی، سطح تستوسترون سرم با شدت بیماری انسداد ی مزمن ریه رابطه ای ندارد.
زبان:
فارسی
صفحات:
19 تا 24
لینک کوتاه:
magiran.com/p1425109 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!