الگوی جغرافیایی مرگ های بیمارستانی ناشی از سکته قلبی در ایران

چکیده:
سابقه و هدف
در ایران تاکنون تحلیل مکانی مرگ های بیمارستانی ناشی از سکته قلبی انجام نشده است. این مطالعه با هدف تعیین الگوی توزیع جغرافیایی و تحلیل مکانی مرگ های بیمارستانی ناشی از سکته قلبی در ایران انجام شده است.
مواد و روش ها
مطالعه حاضر یک مطالعه آینده نگر و مبتنی بر بیمارستان است. در این پژوهش از اطلاعات مرگ و میر ناشی از سکته قلبی سامانه ملی ثبت سکته های قلبی کل کشور در سال 1392 استفاده شد. برای تحلیل مکانی مرگ ها ازضریب خودهمبستگی مکانی و آماره های LISA و Global Moran''s I و Getis-Ord و برای تحلیل داده ها از نرم افزار Stata و ArcGIS9.3 استفاده شد.
یافته ها
در طی یک سال مورد بررسی، 20750 نفر به علت سکته قلبی در بیمارستان های ایران بستری شدند. از میان بیماران بستری شده 2511 بیمار (1/12درصد) فوت نموده بودند. میانگین و انحراف معیار سن رخداد مرگ 2/15 ± 2/65 سال بود. بروز مرگ بیمارستانی ناشی از سکته قلبی در ایران از الگوی خاصی تبعیت نکرده و الگوی بروز مرگ ها به صورت تصادفی بود (Moran''s Index: 0.141، P-value =0.126). بالاترین میزان بروز استانداردشده مرگ و میر بیمارستانی سکته قلبی در یک صدهزارنفر جمعیت در استان اردبیل(31)، خراسان شمالی (7/23)، یزد (2/20)، آذربایجان غربی (1/19) و خوزستان (4/18) بود. کم ترین میزان بروز مرگ بیمارستانی سکته قلبی در استان های سیستان و بلوچستان و خراسان جنوبی بود.
استنتاج
این مطالعه ضمن گزارش میزان بروز مرگ های بیمارستانی سکته قلبی در استان های ایران، از فرضیه تصادفی بودن الگوی بروز مرگ های بیمارستانی سکته قلبی در ایران حمایت می کند.
زبان:
فارسی
صفحات:
1 تا 9
لینک کوتاه:
magiran.com/p1425634 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!