بررسی تطبیقی اهمیت شیر مادر از دیدگاه قرآن و دانش پزشکی

پیام:
چکیده:
سابقه و هدف
بی شک شیر مادر، بهترین غذای کودک در ماه های نخستین تولد اوست و تغذیه نوزاد با این شیر در دو سال اول زندگی، یکی از نعمت ها و موهبت هایی است که خداوند به انسان ها ارزانی داشته و آن را به صورت فیزیولوژیک از آن بهره مند ساخته است؛ با دقت در قرآن کریم به دست می آید که آیات متعددی، چگونگی مکانیسم و برنامه ریزی این مقوله مهم را مورد پردازش قرارداده است و از والدین، به ویژه مادر می خواهد که این نعمت خدادادی را از کودک خود دریغ ننمایند؛ زیرا شیر مادر غذای بی نظیر و کاملی است که در ارتقای سلامت روحی، رشد جسمی، تکامل مطلوب کودکان و افزایش روابط عاطفی در جامعه نقش ارزشمند و بی بدیلی دارد.
مواد و روش ها
این تحقیق که به شیوه توصیفی- تحلیلی انجام گرفته، در پی آن است تا به صورت تطبیقی، مساله «شیر مادر» را از دیدگاه قرآن و برخی از یافته های علمی، پزشکی مورد تحلیل و بررسی قرار دهد.که با استفاده از آیات قرآن کریم و متون معتبر حدیثی و نیز کتاب های معتبر پزشکی و مقالات معتبر علمی انجام پذیرفته است.
یافته ها
آیات متعدد قرآن کریم بر اهمیت و جایگاه شیر مادر تاکید دارد، مسائل مهمی همانند شیر اولیه یا آغوز، اولویت مادر در شیردادن به نوزاد، اهمیت مشاوره در فرایند شیردهی، مدت زمان مطلوب شیردهی، رضاعت و پیوند خویشاوندی میان شیرخوار و شیردهنده در آیات الهی مورد اشاره قرار گرفته و خداوند با ظرافتی خاص، از آن ها سخن به میان آورده است.متون علمی پزشکی نیز همانند قرآن کریم بر ضرورت تغذیه کودک با شیر مادر تاکید دارند.
بحث و نتیجه گیری
مطالعه حاضر نشان داد بهترین تغذیه برای کودک شیر مادر است، تغذیه بی واسطه از شیر مادر،حقوقی را ایجاد می نماید و ضروری است جهت سلامت جسم و روان نوزاد، مادران فرزند خود را تا مدت دوسالگی از حق شان محروم نکنند.
زبان:
فارسی
صفحات:
69 تا 77
لینک کوتاه:
magiran.com/p1426858 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!