شیوع اختلال الگوی تنفسی در بیماران مبتلا به آسم

پیام:
چکیده:
پیش زمینه و هدف
هیپرونتیلاسیون به عنوان شایع ترین اختلال الگوی تنفس مطرح است. مطالعات متعددی نشان می دهد که هیپرونتیلاسیون در افراد مبتلا به آسم شایع می باشد. تاکنون مطالعه ای درباره میزان شیوع سندروم هیپرونتیلاسیون در ایران وجود ندارد به همین منظور، ما در این مطالعه شیوع این سندروم در افراد مبتلا به آسم را بررسی کردیم.
مواد و روش ها
مطالعه حاضر مطالعه ای مقطعی است که بر روی 100 بیمار مبتلا به آسم با شدت ملایم تا متوسط در فاصله آبان 92 تا خرداد 93 در بیمارستان امام خمینی اهواز صورت گرفت. جهت تشخیص سندروم هیپرونتیلاسیون از پرسشنامه Nijmegen و همچنین دستگاه کپنوگراف جهت اندازه گیری میزان فشار کربن دی اکسید بازدمی استفاده شد. داده ها با استفاده از آزمون ضریب همبستگی پیرسون، تست t مستقل و آمار توصیفی از طریق نرم افزار SPSS با سطح معناداری 05/0 p< تحلیل شدند.
یافته ها
آزمودنی ها دارای میانگین سنی 40.90(11.04) و مدت ابتلا به آسم آن ها در محدوده یک ماه تا 40 سال بود. 54 درصد از آزمودنی ها دارای میانگین فشار کربن دی اکسید بازدمی 32> بودند. همچنین 47 درصد آزمودنی ها دارای نمره بیشتر از 17 از پرسشنامه Nijmegen بودند. میانگین نمره پرسشنامه در افراد مبتلا به آسم 17.90(7.60) و همچنین میانگین فشار کربن دی اکسید بازدمی 31.1 (4.9) میلی متر جیوه بود.
نتیجه گیری
در این مطالعه نشان داده شد که شیوع سندروم هیپرونتیلاسیون در افراد مبتلا به آسم 47 درصد است. این میزان شیوع می تواند اهمیت نیاز به مداخلات بالینی مرتبط با اختلال الگوی تنفسی در بیماران مبتلا به آسم را نشان دهد.
زبان:
فارسی
صفحات:
433 تا 439
لینک کوتاه:
magiran.com/p1427522 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!