دموکراسی و مطبوعات: تحلیل مقایسه ای کثرت گرایی در مطبوعات بین المللی

نویسنده:
مترجم:
محمد لعل علیزاده، اعظم مقدس
چکیده:
[در این مقاله] رابطه ی میان دموکراسی و کثرت گرایی مطبوعات در هفت کشور: چین، کلمبیا، مصر، آلمان، هند، لیتوانی و روسیه مورد بررسی قرار گرفته است. اصطلاح «کثرت گرایی» به مثابه گستره ای تعریف می شود که در آن دیدگاه های مختلف و رقیب در خصوص موضوعات خبری معین، در قالب محتوای مطبوعات عمده و اصلی ظاهر می گردند. به منظور ارزیابی سطح کثرت گرایی مطبوعات، تحلیل محتوای 2172 مقاله از ده روزنامه بزرگ هر کشور انجام پذیرفته است، این مقالات در نخسیتن ماه های پس از حملات ترویستی 11 سپتامبر 2001 منتشر شده اند. در کنار سایر شاخص های دموکراسی، شاخص عمده و اصلی دموکراسی بر اساس اطلاعات «خانه آزادی» تعیین شده است. مطالعات گذشته دیدگاه های متفاوت و متناقضی را در خصوص رابطه ی میان دموکراسی و کثرت گرایی مطبوعات ارائه کرده اند. اگرچه این پژوهش به نتایج ترکیبی و گوناگون دست یافته است، گرایش کلی که براساس 10 موضوع خبری عمده پیرامون حوادث 11 سپتامبر بنا شده است این دیدگاه را تایید می کند که دموکراسی همواره رابطه مثبت و مستقیمی با کثرت گرایی مطبوعات ندارد. بحث های مربوط به 11 سپتامبر در کشورهایی که به عنوان دارندگان سطوح بالای دموکراسی رده بندی شده اند. غالبا در مقایسه با کشورهایی با نهادهای دموکراتیک ضعیف تر کمتر کثرت گرایانه بوده است.
«چرا مطبوعات اهداف متفاوتی را دنبال می کنند و چرا در کشورهای مختلف با اشکال بسیار متفاوتی ظاهر می شوند؟» این پرسش نخستین بار در کتاب تاثیرگذار چهار نظریه درباره مطبوعات نوشته سیبرت، پترسون و اسکرام مطرح گردید. (1956)، نیم قرن بعد پرسش مشابهی در دستور کار سیستم های رسانه ای مقایسه ای هالین و مان سینی (1، 2004) قرار گرفت. هر دو گروه از نویسندگان الگوهایی را برای مفهوم سازی تفاوت سیستم های رسانه ای سراسر جهان ارائه دادند. این مقاله با پرسشی مشابه، حتی دقیق تر آغاز می گردد: نیروهای سیاسی و اقتصادی جامعه چگونه با سطح کثرت گرایی رسانه های چاپی هدایت گر افکار عمومی مرتبط هستند؟ سوال تحقیق من حداقل سه بعد مطبوعات و جامعه را در برمی گیرد. تشکیلات سیاسی، سیستم اقتصادی و سطح کثرت گرایی در محتوای مطبوعات. هدف در این جا توضیح و تعریف این متغیرها، گمانه زنی پیرامون چگونگی ارتباط علی آن ها و توضیح و ارائه یک مطالعه جهت آزمون این فرضیات به کمک مطالعات گذشته است.
زبان:
فارسی
در صفحه:
121
لینک کوتاه:
magiran.com/p1427527 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!