اولین گزارش سرخرطومی (Ischnopterapion subglabrum (Desbrochers، 1870) (Col.: Apionidae بذرخوار گون ها از ایران

چکیده:
در بررسی حشرات بذرخوار گون های مراتع استان آذربایجان شرقی، در تابستان سال 1389 نمونه هایی از بذور آلوده به بذرخوار گونه های گون Astragalus onobrychis L. و A. aureus Wildبه ترتیب در مراتع منطقه هوراند (ارتفاع 1300 متر) و پیست اسکی سهند (ارتفاع 2400 متر) جمع آوری و به آزمایشگاه منتقل گردید. نگهداری آن ها در آزمایشگاه (دمای حدود 26 درجه سلسیوس و رطوبت نسبی حدود 65 درصد) منجر به خروج گونه ای سرخرطومی بذرخوار از خانواده Apionidae گردید. سرخرطومی ها به الکل اتیلیک 75% منتقل شده و سپس، توسط آقای Karel Schön در جمهوری چک به عنوان گونه Ischnopterapion subglabrum (Desbrochers، 1870) تعیین هویت گردید. این گونه متعلق به بالاخانوادهCurculionoidea، خانواده Apionidae، زیر خانوادهApioninae، قبیله Oxystomatini است (1، 4). با توجه به منابع در دسترس، این گونه برای اولین بار از ایران گزارش می شود. نمونه ها در کلکسیون حشرات موسسه تحقیقات جنگل ها و مراتع کشور و نیز مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی استان آذربایجان شرقی نگهداری می شوند. قبلا تنها گونه M. insidiosuom از ایران گزارش شده بود که با توجه به تغییرات به عمل آمده در تاکسونومی سرخرطومی های Apioninae نام علمی آن Ischnopterapion insidiosuom خواهد بود. سایر نواحی پراکنش گونه مذکور کشورهای آسیای میانه و سوریه گزارش شده است. بطورکلی تا کنون حدود 15 گونه از سرخرطومی های جنس Ischnopterapion Bokor در منطقه پالئارکتیک معرفی شده اند که تعداد زیادی از آن ها از کشورهای اروپایی گزارش شده اند اما با توجه به وجود اسامی مترادف متعدد و برخی مشکلات تاکسونومیکی در برخی از جنس های خانواده Apionidae، در رابطه با تعداد گونه های معرفی شده نمی توان نظر قاطعی بیان نمود (2، 3). گونه I. subglabrum تا کنون از بخش های جنوبی اروپای مرکزی و برخی کشورهای منطقه Levant (شامل سوریه، لبنان، اردن و فلسطین اشغالی) گزارش شده است (3). از مشخصات ریخت شناختی گونه I. subglabrum به این موارد می توان اشاره نمود: بیشتر قسمت های بدن سبز متالیک، چشم های مرکب، آنتن ها و نوک پنجه ها قهوه ای. روستروم لوله ای کشیده با طول 4/ 1 و 7/ 1 برابر پیش گرده. در محل قاعده شاخک ها، روستروم در نرها اندکی عریض شده. شاخک ها باریک و کشیده. سطح پیش گرده دارای نقاط فرورفته درشت، در سمت قاعده دارای فرورفتگی طولی. بالپوش ها در سمت عقبی بدن عریض تر از وسط. سطح داخلی انتهای پیژیدیوم پوشیده از موهای سفید.
سرخرطومی های جنسIschnopterapion عمدتا بذرخوار گونه های مختلفی از گیاهان خانواده ی لگومینوز (Fabaceae) می باشند.
زبان:
فارسی
صفحات:
77 تا 78
لینک کوتاه:
magiran.com/p1427904 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!