مطالعه الگوی بیان ژن در گیاه Citrus grandis آلوده به باکتری Candidatus Liberibacter asiaticus عامل بیماری میوه سبز مرکبات

پیام:
چکیده:
بیماری میوه سبز مرکبات از جمله مهم ترین بیماری های مرکبات در مناطق جنوبی کشور می باشد. با توجه به ماهیت بیماری، استفاده از ارقام مقاوم مناسب ترین راهکار در جهت مبارزه با این بیماری می باشد. در راستای شناسایی مکانیسم مقاومت، در این تحقیق برهمکنش میزبان- پاتوژن در گیاه نسبتا مقاوم سلطان مرکبات (Citrus grandis) با روش cDNA-AFLP در طی 4 ماه پس از ایجاد آلودگی مورد بررسی قرار گرفت. نتایج بدست آمده حاکی از وجود 25 قطعه پلی مورف از نسخه های ژنی موجود در برگ گیاهان مورد مطالعه بود که از این تعداد توالی 16 قطعه شبیه به نسخه های میزبان بود و 5 قطعه شباهت به توالی DNA باکتری داشت و 4 قطعه دیگر با توالی های ثبت شده در بانک های اطلاعاتی ژن شباهتی نداشتند. بیان تعدادی از توالی ها به روش Semiquantive RT-PCR به طور کمی ارزیابی شد. نتایج cDNA-AFLP وSemiquantive RT-PCR نشان داد که بیان بسیاری از ژن های سلطان مرکبات در طی آلودگی افزایش یافت. افزایش بیان این ژن ها در ارتباط با واکنش های مقاومت القایی در گیاه می باشد. بنا بر دانش ما، این مطالعه اولین بررسی روی تغییرات بیان ژن های سلطان مرکبات و Candidatus Leiberibacter asiaticus است که در طی بیماری اتفاق می افتد. نتایج این تحقیق می تواند به پیشرفت اطلاعات مولکولی مربوط به روند بیماری و شناسایی ژن های دخیل در آن کمک نماید.
زبان:
فارسی
صفحات:
15 تا 26
لینک کوتاه:
magiran.com/p1427914 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!