بررسی نیازهای ویژه افراد دارای ناتوانی جسمی: یک مطالعه کیفی

پیام:
چکیده:
مقدمه
امروزه سازمان ملل به دنبال تصویب کنوانسیون حقوق معلولان برد رسیدگی به نیازهای این گروه تاکید فراوان داشته و اغلب کشور های جهان در این زمینه متعهد شده اند. بنابر این با توجه به ضروریات شناسایی نیاز های معلولان و برنامه ریزی در این حوزه، این مطالعه با هدف شناسایی نیازهای ویژه افراد کم توان جسمی صورت گرفت.
روش کار
این مقاله بخشی از یک مطالعه ی کیفی است که با روش نظریه ی زمینه ای (گراندد تئوری) انجام شده است. پانزده نفر از کم توانان جسمی شهر تهران که به صورت نمونه گیری هدفمند و نظری انتخاب شده بودند، در مطالعه شرکت داده شدند. روش اصلی جمع آوری داده ها مصاحبه نیمه ساختار یافته بود، که تا زمان اشباع داده ها ادامه یافت. داده ها با روش کد گذاری استرس و کوربین (مقایسه ی مداوم) تحلیل گردید و به منظور افزایش اعتبار داده ها از روش قضاوت ارزیابانه استفاده شد.
یافته ها
به طور کلی مهم ترین نیاز های ویژه افراد کم توان جسمی در 7 حوزه جای گرفت که عبارتند از: خانواده و نزدیکان، آموزش، جابجایی و حمل و نقل، بنا ها و فضاها، مشارکت اجتماعی و اشتغال، خدمات بهداشتی درمانی، نگرش سایر افراد جامعه به مشکلات آنها.
نتیجه گیری
افزایش مشارکت اجتماعی و استقلال عملکرد کم توانان جسمی مستلزم آن است که به جای (ناتوانی) در آن ها به مفهوم (برابری فرصت ها) در جامعه تکیه شود. بدین ترتیب که خدمات و نظام های عمومی از جمله مکان ها و محیط های فیزیکی، مسکن، ایاب و ذهاب، فرصت های آموزشی و شغلی، همچنین زندگی فرهنگی اجتماعی شامل تسهیلات ورزشی و تفریحی، به طور یکسان در دسترس همگان قرار گیرد. بدین ترتیب کم توانان جسمی نیز قادر خواهند بود تا بازندگی با کیفیت بهتر و مساوی با دیگران دست پیدا کنند.
زبان:
فارسی
صفحات:
9 تا 15
لینک کوتاه:
magiran.com/p1429639 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 990,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 50 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!