ارزیابی خطرات محیطی با استفاده از پایایی نسخه فارسی شده ابزار غربالگری زمین خوردن و حوادث در منزل در سالمندان ایرانی

پیام:
چکیده:
مقدمه
افتادن یکی از مشکلات شایع در سالمندان می باشد. در این میان افتادن در خانه وخیابان سهم بزرگی از افتادن سالمندان ایرانی را تشکیل می دهد. از این رو تلاش در جهت شناسایی عوامل خطر محیطی در منزل و انجام اصلاحات می تواند می تواند، سهم بسزایی در کنترل افتادن و صدمه دیدن در افراد سالمند به همراه داشته باشد. هدف از انجام این مطالعه تعیین پایایی ابزار HOME FAST در سالمندان در معرض خط افتادن می باشد.
روش کار
در این مطالعه توصیفی–تحلیلی که به روش مقطعی انجام پذیرفته است، 60 نفر از سالمندان شهر تهران از طریق کانون جهاندیدگان خانه های سلامت شهرداری در 5 منطقه شهری وارد مطالعه شدند، سپس ابزار HOME FAST با استفاده از دستور العمل آن در دو مرحله (بین آزمونگران و باز آزمون)مورد بررسی قرار گرفت.
یافته ها
نتایج به دست آمده در پژوهش در پایایی آزمون باز آزمون حاضر نشان داد که میزان توافق بین آیتم های در دفعات سنجش در کل تست بالاتر از 0.8 می باشد که نشان دهنده ی سطح بسیار مطلوب پایایی می باشد. بر اساس یافته ها میزان تکرار پذیری نسبی در هر یک از آیتم ها در دامنه ی 1.00-0.65 قرار دارد که نشان دهنده پایایی متوسط به بالا می باشد و نتایج به دست آمده در پژوهش حاضر از پایایی بین آزمون گران نشان داد که میزان توافق بین آیتم ها در بین آزمونگر در کل تست بالاتر از 0.8 می باشد که نشان دهنده ی سطح بسیار مطلوبی از پایایی است. دیگر نتایج مبین آن است که میزان توافق بین آتم ها در هر یک از آیتم ها در دامنه 1/00-0.01 قرار دارد که نشان دهنده ی پایایی ضعیف است تا بسیار مطلوب است.
نتیجه گیری
بر اساس یافته ها ابزار HOME FAST از پایایی بالایی برخوردار می باشد. این یافته ها از این نظر قابل انتظار بوده اند که ماده های آزمون متناسب با اهداف پیشگیری از افتادن بودند و نیز نشان دهنده ی پایایی قابل قبول ابزار می باشد و این ابزار می تواند به عنوان ابزاری مناسب در اختیار متخصصان قرار گیرد.
زبان:
فارسی
صفحات:
45 تا 51
لینک کوتاه:
magiran.com/p1429653 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!