اثر کاهش فعالیت ژن RON1/SAL1 بر واکنش به تنش اکسیداتیو القا شده توسط آمینوتریازول درگیاهان موتانت آرابیدوپسیس ron1-1

پیام:
چکیده:
رشد و نمو گیاهان و واکنش آن ها به تنش های زیستی و غیرزیستی همواره با تولید و تجمع گونه های فعال اکسیژن (ROS) همراه است. تجمع این ملکول ها در غلظت های بالا می تواند برای سلول زیان آور بوده و با ایجاد تنش اکسیداتیو موجب مرگ سلولی شوند. علاوه بر تنش های زیستی و غیرزیستی، مواد شیمیایی مانند آمینوتریازول با مهار فعالیت آنزیم کاتالاز سبب القا تنش اکسیداتیو می شود. ژن SAL1/ RONازجمله ژن های واکنش گر به تنش های محیطی است که آنزیم اینوزیتول پلی فسفات-1- فسفاتاز را کد می کند. اغلب جهش های موجود در این ژن همچون جهش نقطه ای ron1-1 در گیاه آرابیدوپسیس سبب تغییر واکنش گیاهان جهش یافته به تنش های محیطی شده است. در این تحقیق به منظور مطالعه عملکرد ژن RON1٬ خصوصیات فنوتیپی، ملکولی و بیوشیمیایی گیاهان موتانت ron1-1 در واکنش به تنش اکسیداتیو القا شده توسط آمینوتریازول بررسی و با گیاهان مادری (Ler-0) مقایسه شد. نتایج حاصل نشان دهنده کاهش معنی دار وزن تر شاخساره، ریشه و کل در گیاهان موتانت می باشد. همچنین بررسی محتوی کلروفیل نشان دهنده کاهش میزان آن در گیاهان موتانت در مقایسه با گیاهان مادری بود. علاوه بر آن، افزایش معنی-داری در میزان فعالیت آنزیم آسکوربات پراکسیداز در گیاهان موتانت در مقایسه با گیاهان مادری مشاهده شد. میزان فعالیت آنزیم کاتالاز نیز در واکنش به آمینوتریازول در گیاهان موتانت افزایش یافت. بررسی میزان نسبی بیان ژن های مرتبط با تنش اکسیداتیو القا شده توسط مقادیر متفاوت آمینوتریازول، حاکی از افزایش میزان بیان ژن های DEFL و sAPX در گیاهان مادری نسبت به گیاهان موتانت بود. بنابراین احتمالا فعالیت پروتئینRON1 در اثر موتاسیون ron1-1 در گیاهان موتانت تغییر یافته و این امر سبب افزایش حساسیت آنها به تنش اکسیداتیو شده است.
زبان:
فارسی
صفحات:
195 تا 208
لینک کوتاه:
magiran.com/p1430637 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!