بررسی خون سازگاری سطح مزانشیمی پرده ی آمنیون انسانی در مقایسه با رگ مصنوعی پوشش داده شده با هپارین

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف
پرده ی آمنیون به عنوان یک بافت طبیعی دارای ویژگی های منحصر به فردی است که آن را به عنوان جایگزین مناسبی در مهندسی بافت عروق قرار می دهد. هدف از انجام این مطالعه بررسی خون سازگاری سمت مزانشیمی پرده ی آمنیون جدا شده از پلاسنتای انسانی می باشد.
روش بررسی
در این مطالعه تاثیر سمت مزانشیمی پرده ی آمنیون بر آزمون های انعقادی شامل مسیرهای داخلی و خارجی انعقاد، همولیز و فعالیت پلاکتی بررسی شد، و نتایج آن با جایگزین عروقی صناعی ePTFE (Expanded Polytetrafluoroethylene) پوشانده شده با هپارین مقایسه شد. هم چنین میزان اتصال و تغییرات مورفولوژیک پلاکت ها پس از تماس قرار گرفتن با نمونه ها توسط میکروسکوپ الکترونی مورد ارزیابی قرار گرفت.
یافته ها
آزمون های زمان پروترومبین (PT)، زمان پارشیال ترومبوپلاستین (aPTT)، زمان انعقاد خون کامل (CT) و همولیز، تایید کننده ی خون سازگاری سمت مزانشیمی پرده ی آمنیون بودند. هم چنین سمت مزانشیمی پرده ی آمنیون کمتر از ePTFEموجب تجمع پلاکتی شده ولی القاء آزاد شدن P-selectin در هردو برابر بود. تعداد پلاکت های چسبیده به سمت مزانشیمی پرده ی آمنیون کمتر از ePTFE بود. هم چنین مورفولوژی بیشتر سلول ها در سطح سمت مزانشیمی کروی بوده، در حالی که در سطح ePTFE بیشتر پلاکت ها مورفولوژی دندرتیک داشتند.
نتیجه گیری
نتایج به دست آمده از این مطالعه نشان داد که سمت مزانشیمی پرده ی آمنیون خون سازگار بوده و می تواند کاندید مناسبی جهت استفاده در مهندسی بافت به عنوان جایگزین عروق باشد.
زبان:
فارسی
صفحات:
1 تا 13
لینک کوتاه:
magiran.com/p1431356 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!