بررسی فراوانی نسبی ژن انتروتوکسین A، و ارتباط آن با مقاومت های ضدمیکروبی در ایزوله های استافیلوکوکوس اورئوس جدا شده از نمونه های بالینی بیماران بستری در بیمارستان های گلستان و امام خمینی (ره) شهرستان اهواز

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف
باکتری های جنس استافیلوکوکوس بیشترین فراوانی را در بین ایزوله های جدا شده از نمونه های بالینی به خود اختصاص داده اند. گونه های استافیلوکوکوس اورئوس تولید کننده انتروتوکسین A نسبت به گونه های فاقد این توکسین قدرت ماندگاری بیشتری را در برابر دفاع ایمنی میزبان و آنتی بیوتیک ها دارا می باشند. هدف از این مطالعه بررسی فراوانی نسبی ژن انتروتوکسین A در ایزوله های استافیلوکوکوس اورئوس جدا شده از نمونه های بالینی، و ارتباط آن با مقاومت های ضد میکروبی می باشد.
روش بررسی
تمامی ایزوله های استافیلوکوکوس اورئوس جدا شده از نمونه های بالینی، پس از تایید توسط تست های بیوشیمیایی، میزان مقاومت آنتی بیوتیکی آن توسط روش دیسک دیفیوژن آگار مورد ارزیابی قرار گرفت. و روش PCR برای اثبات وجود ژن انتروتوکسین A به کار گرفته شد.
یافته ها
از 222 ایزوله استافیلوکوکوس اورئوس، 102(94/45%) ایزوله واجد ژن انتروتوکسین A بودند و این ایزوله ها دارای مقاومت بالایی در مقابل آنتی بیوتیک های سیپروفلوکسازین، متی سیلین، جنتامایسین، اریترومایسین و کلیندامایسین بودند.
نتیجه گیری
ایزوله های استافیلوکوکوس اورئوس که واجد ژن انتروتوکسین A هستند در بیمارستان های گلستان و امام خمینی دارای فراوانی بالایی بودند و این ایزوله ها از مقاومت آنتی بیوتیکی بالاتری نسبت به سویه های فاقد این ژن برخوردار بودند.
زبان:
فارسی
صفحات:
301 تا 308
لینک کوتاه:
magiran.com/p1432998 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!