برسی شیوع موراکسلا (برانهملا) کاتارالیس در مبتلایان به عفونتهای تنفسی تحتانی

چکیده:
موراکسلا کاتارالیس یک پاتوژن مهم اوتیت حاد میانی و سینوزیت در کودکان، و یکی از عوامل مهم عفونتهای تحتانی تنفسی و برونشیت های عفونی بالغین محسوب می گردد. این مطالعه به منظور بررسی میزان شیوع این باکتری در افراد مبتلا به عفونتهای تحتانی تنفسی انجام شد. 137 نمونه از لاواژ ریه بیماران مبتلا به عفونتهای تحتانی تنفسی، که به بیمارستان امام خمینی اهواز مراجعه کرده و در دامنه سنی 85-15 سال بودند، مورد مطالعه قرار گرفتند. نمونه ها مستقیما روی ژلوز خوندار کشت داده شدند و به مدت 48 ساعت در گرمخانه C°37 نگهداری شدند. کلنی های مشکوک را رنگ آمیزی گرم نموده و باکتری های دیپلوکوک گرم منفی مورد ملاحظه قرار گرفتند. کلنی های اکسیداز مثبت که دارای توان تخمیز سوکروز و عدم توان تخمیر قندهای گلوکز، مالتوز و گالاکتوز بودند، برای تشخیص قطعی موراکسلاکاتارالیس از سایر موراکسلاها، تست DNAse انجام شد و در صورت مثبت بودن این تست به عنوان موراکسلاکاتارالیس مطرح می شدند. وفور سنی بیماران مراجعه کننده به صورت 4/47 درصد زنان و 5/52 درصد مردان بودند. بیشترین موارد مراجعه کننده در زنان در دامنه سنی 55 - 44 ساله با 1/25 درصد و در مردان در گروه سنی 75-65 ساله با 8/38 درصد بود. نتایج کشت نشان داد که 9/2% از موارد آزمایش مبتلا به عفونت حاصل از این باکتری بودند، که 3 مورد آنها در زنان و 1 مورد مثبت از یک بیمار مرد جدا گردید. همگی موراد مثبت در سنین بالای 40 سال بودند. در این مطالعه نشان داده شد که با افزایش سن احتمال ابتلا به عفونتهای تنفسی در اثر موراکسلاکاتارالیس افزایش می یابد و این باکتری و عفونتهای تنفسی ناشی از آن را در سنین بالا نباید از نظر دور داشت.
زبان:
فارسی
در صفحه:
45
لینک کوتاه:
magiran.com/p143350 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!