اخبار بد شایع در بخش های مراقبت ویژه و اورژانس و میزان مشارکت پرستاران در فرایند انتقال خبر بد در بیمارستان های وابسته به دانشگاه علوم پزشکی تهران

پیام:
چکیده:
پیش زمینه و هدف

انتقال خبر بد یکی از چالش های موجود در بخش های مراقبت ویژه و اورژانس است. پرستاران به عنوان کسانی که وظیفه مراقبت مداوم از بیمار را به عهده دارند نقشی مهمی در فرایند انتقال خبر بد دارند، درحالی که کمتر به بررسی ابعاد مشارکت آن ها در این زمینه پرداخته شده است. این مطالعه به منظور بررسی نوع اخبار بد شایع در بخش های ویژه و اورژانس و تعیین میزان مشارکت پرستاران در فرایند انتقال خبر بد انجام شد.

مواد و روش ها

در این مطالعه توصیفی،182 نفر از پرستاران بخش های ویژه و اورژانس بیمارستان های دانشگاه علوم پزشکی تهران به روش نمونه گیری طبقه ای و سهمیه ای موردبررسی قرار گرفتند. ابزار گردآوری داده ها، پرسشنامه بود که شایع ترین اخبار بدی که پرستاران با آن مواجهه داشتند و نوع فعالیت هایی که در زمینه انتقال خبر بد انجام می دادند را به طریق خودگزارش دهی مورد بررسی قرار می داد.

یافته ها

بر اساس یافته ها، اخبار مربوط به مرگ بیمار بیشترین اخباری هستند که پرستاران در بخش های CCU (5/89درصد)، ICU (3/77درصد) و اورژانس (8/81درصد) با آن مواجهه دارند. مهم ترین فعالیت های مرتبط با انتقال خبر بد که پرستاران اغلب در آن مشارکت داشتند عبارت بودند از حمایت عاطفی از بیمار و خانواده وی (95/0±79/2)، توضیح صحبت های پزشک با بیان ساده تر (96/0±68/2)، کمک به بیمار و خانواده برای سازش با خبر بد (89/0±63/2)، آماده کردن بیمار یا خانواده برای شنیدن خبر بد (04/1±6/2). همچنین مشخص شد 1/34درصد پرستاران، اغلب خبر بد را مستقلا به بیمار یا بستگان وی منتقل می کنند.

بحث و نتیجه گیری

این پژوهش نشان داد گستره اخبار بد در بخش های ویژه و اورژانس متنوع بوده و پرستاران اغلب در فعالیت های مرتبط با فرایند انتقال خبر بد مشارکت دارند، لذا آموزش آن ها درباره چگونگی انتقال خبر بد و تدارک سازوکارهای حمایتی از ایشان در این زمینه ضروری به نظر می رسد.

زبان:
فارسی
صفحات:
377 تا 385
لینک کوتاه:
magiran.com/p1434107 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!