اثرات بافت شناختی تنش مزمن چندگانه بر روی تخمدان موش صحرایی

پیام:
چکیده:
زمینه
بررسی اثرات تنش در مدل های حیوانی ممکن است بتواند راهی برای درمان های بالینی یا جلوگیری از اثرات تنش در انسان پیشنهاد کند.
هدف
مطالعه به منظور تعیین اثرات تنش مزمن چندگانه بر روی تخمدان موش صحرایی انجام شد.
روش بررسی
این مطالعه تجربی در سال 1393 در دانشگاه علوم پزشکی قزوین بر روی 18 سر موش صحرایی ماده و بالغ از نژاد ویستار انجام شد که به صورت تصادفی به 2 گروه مساوی تقسیم شدند. گروه تنش به مدت 10 روز در معرض تنش های مختلف به صورت محرومیت غذایی، محرومیت آب، بی حرکتی در دمای 4 درجه، شنای اجباری و منزوی شدن قرار گرفتند، در حالی که موش های گروه شاهد بدون هیچ اختلالی در قفس های خود نگه داری شدند. پس از مدت مورد نظر، موش ها بی هوش، تخمدان آن ها جدا و وزن و نمونه هایی از تخمدان پس از رنگ آمیزی برای مطالعه با میکروسکوپ نوری آماده شد. تعداد و قطر جسم زرد، تعداد فولیکول های حفره ای و پیش حفره ای با برنامه نرم افزاری Image Too l تعیین و داده ها با آزمون تی تحلیل شدند.
یافته ها
میانگین تعداد و قطر جسم زرد کاهش معنی داری را در گروه های تحت تنش نسبت به شاهد نشان داد (001/0>P و 015/0>P). میانگین تعداد فولیکول های حفره ای و پیش حفره ای تخمدان نیز در گروه های تحت تنش در مقایسه با گروه شاهد کاهش معنی داری را نشان داد(001/0>P و 001/0>P)
نتیجه گیری
با توجه به یافته ها، به نظر می رسد تنش مزمن چندگانه با کاهش تعداد و قطر جسم زرد و تعداد فولیکول های حفره ای و پیش حفره ای می تواند اثرات منفی بر تخمدان موش صحرایی داشته باشد.
زبان:
فارسی
صفحات:
10 تا 16
لینک کوتاه:
magiran.com/p1436774 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!