بررسی میزان انطباق واحدهای مامایی و وازکتومی مرکز بهداشت شماره دو اصفهان با معیارهای مطلوب کنترل عفونت این مرکز و برخی عوامل مرتبط با آن در سال1391

پیام:
چکیده:
مقدمه
پرسنل بهداشتی بخصوص ماماها و پزشکان با رعایت معیارهای کنترل عفونت می توانند خطر بروز عفونتهای پس از جایگذاری آی یودی یا انجام وازکتومی و انتقال بیماری هایی مثل هپاتیت و ایدز را کاهش دهند. با توجه به آمار قابل توجه آی یو دی و وازکتومی و وجود مشکل در زمینه کنترل عفونت در واحدهای بهداشتی و کم بودن مطالعاتی در این زمینه در واحد های مامایی در بررسی متون؛ این پژوهش به منظور تعیین وضعیت کنترل عفونت در واحدهای مامایی و وازکتومی و میزان انطباق آن بامعیارهای کنترل عفونت این مرکز در سال1391 انجام گرفت.
مواد و روش ها
پژوهش یک مطالعه توصیفی، تحلیلی و نمونه های پژوهش78 نفرپرسنل ارائه دهنده ی خدمت شامل پزشک، کارشناس و کاردان مامایی در65 واحد مامایی و وازکتومی بودند.ابزار جمع آوری اطلاعات، یک پرسشنامه محقق ساخته مربوط به کارکنان(مشخصات دموگرافیک پرسنل و محل کار-حفاظت شخصی و حفاظت گیرنده خدمت) و یک فهرست وارسی مربوط به محیط واحدهای مورد پژوهش(مشخصات دموگرافیک، دفع مواد زائد عفونی، محیط کار، شستشو و ضد عفونی و استریلیزاسیون وسایل) بود.برخی از شاخص ها از نظر ضرورت انجام، باید انجام میگرفت. برحسب این که فرد یا واحد ارائه دهنده خدمت دارای چند درصد از معیارهای مطلوبیت کنترل عفونت بودند، رتبه آنها به ضعیف (59-0%)،متوسط(79-60%)و خوب(80%به بالا) تقسیم گردید.معیار مورد قبول، کسب حداقل75 %امتیاز معیارهای کنترل عفونت و حداقل80 %از امتیاز«بایدها» در نمونه های مورد پژوهش بود.
نتایج
افراد و واحدهای مورد پژوهش از نظرمیزان انطباق با معیارهای کنترل عفونت این مرکز رتبه بندی شدند.پرسنل: 12.8%(10نفر) ضعیف، 60.3% (47 نفر) متوسط و 26.9%(21 نفر) خوب و واحدها: 35.2 درصد(19واحد) ضعیف، 53.7درصد (29واحد) متوسط و 11.1 درصد (6 واحد)خوب بودند. 11.5%پرسنل(9نفر) و 7.01 درصد واحدها(4واحد)از نظر میزان انطباق با معیارهای مطلوبیت کنترل عفونت این مرکز(75% نمره و 80% بایدها) شرایط مطلوب داشتند.
بحث و نتیجه گیری
میزان انطباق واحدهای مامایی و وازکتومی مرکز بهداشت شماره دو اصفهان با معیارهای کنترل عفونت، بجز در موارد انجام واکسیناسیون هپاتیت ب و جمع آوری زباله های زائد عفونی، در سایر موارد مطلوب نمیباشد. لذا بنظرمیرسد آموزش و پایش مستمرکارکنان، همچنین خرید مواد ضدعفونی استاندارد، باید در اولویت برنامه های مرکز بهداشت قرار گیرد.
زبان:
فارسی
صفحات:
88 تا 98
لینک کوتاه:
magiran.com/p1437119 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!