بررسی غلظت سرب در ناخن افراد به عنوان نشانگر زیستی

پیام:
چکیده:
زمینه وهدف
اصفهان به لحاظ داشتن صنایع متعدد و ترافیک سنگین یکی از آلوده ترین شهرهای ایران می باشد. این تحقیق به منظور استفاده از ناخن بعنوان یک نشانگر بیولوژیک جهت بررسی اثر آلودگی هوا بر شهروندان اصفهانی درمقایسه با شهروندان چادگانی انجام شد.
روش کار
دو گروه 65 نفری درمحدوده سنی (50-5) سال شامل زنان و مردان در هر دو شهر انتخاب و حدود 1 گرم از ناخن هر یک از آنها جمع آوری شد نمونه ها پس از آماده سازی و هضم برای تعیین غلظت سرب توسط دستگاه جذب اتمی مورد آنالیز قرار گرفتند.
یافته ها
آزمون آنالیز واریانس بر روی اطلاعات مربوط به سن، جنس، شغل ومواجهه با سیگار در افراد انتخاب شده در دو شهر نشان داد که جمعیت انتخاب شده در دو شهر کاملا یکدست و مشابه می باشند و اختلاف معنی داری بین غلظت سرب در ناخن افراد مورد مطالعه در دو شهر وجود دارد (00/ 0 =P). میانگین غلظت سرب در ناخن ساکنین اصفهان و چادگان به ترتیب برابر 1037/ 0 و 0875/ 0 میلی گرم بر گرم بدست آمد.
بحث و نتیجه گیری
با توجه به مشابه بودن جمعیت مورد مطالعه در دو شهر و عدم وجود اختلاف معنی دار بین میانگین غلظت سرب در ناخن با شغل جنس و مواجهه با سیگار در افراد مورد مطالعه مشخص می شود که اختلاف معنی دار موجود بین میانگین غلظت سرب در ناخن افراد مورد مطالعه ساکن اصفهان و چادگان مربوط به محل سکونت آنها می باشد و بنابراین مواجهات محیطی با آلاینده ها از جمله آلودگی ناشی از ترافیک سنگین در شهر اصفهان بر روی غلظت سرب در ناخن افراد مورد مطالعه ساکن اصفهان موثر بوده است. بنا براین استفاده از ناخن به عنوان یک نشانگر بیولوژیک برای بررسی غلظت سرب ناشی از آلودگی هوا در شهر اصفهان مناسب می باشد.
زبان:
فارسی
صفحات:
193 تا 200
لینک کوتاه:
magiran.com/p1437130 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!