حوادث پرتویی و نحوه ی مقابله با آن

پیام:
چکیده:
مقدمه
امروزه خطرات ناشی از پرتوهای یون ساز از جمله عوارض انسانی آن، بر هیچ کس پوشیده نیست و با توجه به بالا بودن آمار حوادث و بلایا در ایران چگونگی مدیریت آن امر بسیار مهمی به شمار میرود.در این میان داشتن کادر بهداشتی درمانی مجرب و کار آمد، ضروری و اجتناب ناپذیراست.هدف از ارائه این مقاله آشنا کردن جامعه ی پرستاران با حوادث پرتویی و نحوه ی مقابله با آن در بحران ها می باشد.
مواد و رو شها: این مقاله مروری بوده و اطلاعات مربوط به آن از طریق جستجو در منابع اینترنتی ازجمله(Elsevier، Pubmed) و منابع مختلف چاپی و کتابخانه ای با کلید واژه (حوادث پرتویی، اداره ی مصدومین پرتویی و پرستار) در سال های 1381-1393(2002-2014) کسب شده است.
یافته ها
عدم آگاهی پرسنل بهداشت و درمان از پروتکل های درمانی در زمان وقوع بلایا منجر به کارآمد نبودن خدمات سلامتی و ناهماهنگی در مواقع بحران می شود. علیرغم اهمیت درمان مصدومین پرتویی و این حقیقت که مواد رادیو اکتیو و پرتوهای یونیزان بخشی از زندگی مدرن محسوب می شوند، متاسفانه در برنامه های آموزش رشته های مختلف پزشکی از جمله پرستاری، توجه کافی به این امر مبذول نگردیده است. آموزش دانشجویان گروه پزشکی به خصوص پرستاری به عنوان بزرگترین گروه ارائه کننده مراقبت به جهت آمادگی در پاسخ به حوادث و بحران ها یک ضرورت است.
بحث و نتیجه گیری
آمادگی پرستاران برای مقابله با بحران موجب توانمندسازی آنان در پاسخ به بحران میگردد. هم اکنون نیاز به کسب و ارتقای آمادگی در بخش های اورژانس بیمارستانها، برای پاسخگویی پزشکی به مصدومین پرتویی در بسیاری از کشورهای پیشرفته و توسعه یافته مورد توجه جدی قرار گرفته است. گنجاندن مباحث مربوط به این مساله در برنامه درسی دانشجویان کارشناس پرستاری و نیز برنامه ریزی برای آموزش مداوم پرسنل پرستاری امری ضروری به نظرمی رسد و توجه هر چه بیشتر مسوولان به این مقوله را میطلبد.
زبان:
فارسی
صفحات:
43 تا 51
لینک کوتاه:
magiran.com/p1437745 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!