بررسی نقش دینداری در رفتار تغذیه ای و زمینه اجتماعی مرتبط با آن در شهروندان بالای 15 سال تبریزی در سال1393

پیام:
چکیده:
سابقه و هدف
تحقیق حاضر با هدف بررسی نقش متغیر دینداری و برخی زمینه های اجتماعی در رفتارهای تغذیه ای شهروندان بالای 15 سال ساکن در شهر تبریز در سال 1393 انجام شد.
مواد و روش ها
روش پژوهش پیمایش و جامعه آماری آن تمام شهروندان بالای 15 سال ساکن در شهر تبریز در سال93-1392 می باشند. حجم نمونه برابر با 483 نفر و شیوه نمونه گیری از نوع نمونه گیری خوشه ایچندمرحله ای می باشد. برای تجزیه و تحلیل داده ها از نرم افزار SPSS و از روش های آماری در سطح توصیفی و استنباطی از روش همبستگی پیرسون، آزمون آنالیز واریانس یک طرفه F و آزمونT با نمونه مستقل استفاده شده است.
یافته ها
طبق یافته های حاصل از محاسبه ضریب همبستگی پیرسون بین متغیر دینداری و رفتار تغذیه ای، بین دو متغیر در سطح اطمینان 99 درصد رابطه معنی دار و مستقیم وجود دارد. هم چنین نتایج محاسبه همین آزمون بین ابعاد متغیر دینداری (اعتقادی، عاطفی، مناسکی و پیامدی) و رفتار تغذیه ای نشان می-دهد، از بین ابعاد مورد بررسی فقط بین بعد عاطفی متغیر دینداری و رفتار تغذیه ای رابطه معنی دار وجود نداشته است و در مقابل، رابطه بین سه بعد دیگر دینداری با رفتار تغذیه ای معنی دار می باشد. در نهایت نتیجه بررسی آنالیز واریانس یک طرفه بین عوامل زمینه ای و رفتار تغذیه ای نشان می دهد میانگین رفتار تغذیه ای پاسخگویان از نظر وضع تاهل، اشتغال، طبقه اقتصادی و تحصیلات پاسخگو متفاوت و معنی دار می باشد.
استنتاج
دین، نقش تاثیرگذار بر روی کنش، انتخاب سبک زندگی و نحوه مصرف فرهنگی و مادی افراد دارد. با توجه به اینکه جامعه ایران جامعه ای دینی است این تاثیر بر روی رفتار غذایی بسیار پررنگ می باشد. در این راستا، بررسی و فهم تاثیر دین در تغییر الگوی غذایی و در ارائه برنامه غذایی سالم برای مصرف کنندگان اهمیت بسیاری دارد.
زبان:
فارسی
صفحات:
19 تا 28
لینک کوتاه:
magiran.com/p1438654 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 990,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 50 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!