رابطه پایبندی به نماز و سلامت روان در کارکنان شرکت ایران خودرو در غرب تهران

پیام:
چکیده:
سابقه و هدف
آموزه های دینی نشان می دهد که پایبندی به نماز بهترین وسیله در جهت تامین سلامت روانی فرد محسوب می شود و برخی پژوهش های صورت گرفته این واقعیت را تائید می کند. هدف پژوهش حاضر بررسی رابطه پایبندی به نماز و سلامت روان در کارکنان شرکت ایران خودرو واقع در غرب شهر تهران بوده است.
مواد و روش ها
در این مطالعه 205 نفر از کارکنان شرکت ایران خودرو واقع در غرب تهران در سال 1388، مورد ارزیابی قرار گرفتند. ابزار سنجش مورد استفاده در این پژوهش پرسشنامه اطلاعات کلی، پرسشنامه پایبندی به نماز و پرسشنامه سلامت روان بوده است و جهت تحلیل داده ها از روش های آماری توصیفی و استنباطی استفاده شده است.
یافته ها
نتایج حاصل نشان داد که بین پایبندی به نماز و سلامت روان همبستگی معنادار منفی وجود دارد و این فرضیه در سطح کمتر از (-0/367 =r و 0/001>p) تایید شد. بین پایبندی به نماز با نشانگان جسمانی (0/338- =r و 0/005>p)؛ بین پایبندی به نماز و اضطراب و بی خوابی (0/311- = r و 0/001>p)؛ بین پایبندی به نماز با نارسا کنش وری اجتماعی (0/287-= r و0/001>p) و بین پایبندی به نماز با افسردگی (0/340-= rو0/001> p) رابطه معنادار وجود داشت. هم چنین نتایج نشان داد که میزان پایبندی به نماز و نیز میزان سلامت روان افراد متاهل و مجرد یکسان است؛ میزان تحصیلات بر پایبندی به نماز موثر نیست در حالی که میزان تحصیلات بر سلامت روان موثر است و سابقه کاری تاثیری بر پایبندی به نماز و سلامت روان نداشته است.
استنتاج
بر اساس یافته های این پژوهش نتیجه گرفته می شود که میزان پایبندی به نماز می تواند میزان سلامت روان را پیش بینی نماید. بنابراین با برنامه یزی در راستای گسترش باورهای دینی و التزام عملی به این فریضه الهی می توان به سلامت روان جامعه مورد مطالعه و موارد مانند آن کمک کرد.
زبان:
فارسی
صفحات:
29 تا 42
لینک کوتاه:
magiran.com/p1438655 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!