مقایسه ی تغییرات همودینامیک حین و بعد از عمل جراحی پیوند عروق کرونر قلب با دو روش بیهوشی عمومی با پروپوفول و ایزوفلوران

پیام:
چکیده:
مقدمه
با توجه به اهمیت تغییرات همودینامیک حین و پس از عمل جراحی بای پس عروق کرونر و اثرات مهم این تغییرات بر روی عوارض پس از جراحی و با توجه به این که مطالعه ای جهت مقایسه ی اثرات دو داروی پروپوفول و ایزوفلوران بر روی تغییرات همودینامیک مربوط به عمل بای پس عروق کرونر انجام نشده بود، مطالعه ی حاضر با هدف بررسی و مقایسه ی اثرات این دو دارو انجام شد.
روش ها
این مطالعه، یک مطالعه ی کارآزمایی بالینی بود که در سال 1393 در بیمارستان شهید دکتر چمران اصفهان، بر روی 89 نفر از بیماران با محدوده ی سنی 70-40 سال که تحت عمل جراحی بای پس عروق کرونر قلب قرار گرفته بودند، انجام شد. افراد مورد مطالعه، در دو گروه دریافت کننده ی ایزوفلوران و پروپوفول تقسیم شدند و تغییرات همودینامیک حین عمل بای پس عروق کرونر قلب، هر 30 دقیقه تا پایان عمل و بعد از عمل بای پس عروق کرونر قلب در بخش مراقبت های ویژه هر دو ساعت تا شش ساعت بررسی و مقایسه گردید.
یافته ها
بر اساس آزمون Repeated measures ANOVA (Repeated measures analysis of variance)، تفاوت دو گروه از نظر فشار خون سیستول (475/0 = P)، فشار خون دیاستول (885/0 = P)، ضربان قلب (130/0 = P)، فشار نبض (572/0 = P) و درصد اشباع اکسیژن شریانی (425/0 = P) در 10 نوبت اندازه گیری (به ترتیب قبل از پمپ، شروع پمپ، 30، 60، 90 و 120 دقیقه بعد از شروع پمپ، بلافاصله بعد از اتمام پمپ و 2، 6 و 8 ساعت بعد از ورود به بخش مراقبت های ویژه) معنی دار نبود.
نتیجه گیری
در مطالعه ی حاضر، دو داروی ایزوفلوران و پروپوفول موجب اختلاف معنی داری در متغیرهای همودینامیک قبل، حین و بعد از عمل بای پس عروق کرونر قلب نشدند.
زبان:
فارسی
در صفحه:
2
لینک کوتاه:
magiran.com/p1439336 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!