ارزیابی اثر پرتاب بر حس حرکت مفصل شانه غالب و غیرغالب ورزشکاران پرتابی

پیام:
چکیده:
هدف
از آنجایی که حس حرکت مفصل از وضعیت کپسول و دامنه حرکتی مفصل گلنوهومرال تاثیرپذیر است و شل بودن قابل ملاحظه کپسول و دامنه حرکتی تغییریافته شانه پرتابی در ثبات داینامیک و عملکردی آنها تعیین کننده است، هدف تحقیق حاضر مقایسه اثر پرتاب بر حس حرکت مفصل شانه غالب و غیرغالب زنان بازیکن والیبالیست، بولینگ کار و غیرورزشکار قبل از آسیب بود.
روش بررسی
در این تحقیق مقطعی تحلیلی، 45 زن در دو گروه هدف والیبالیست و بولینگ کار و یک گروه کنترل غیرورزشکار، در سنین 20 تا 30 سال تهران شرکت کردند و حس حرکت مفصل شانه آنان با دستگاه حرکت مداوم غیرفعال ارزیابی شد. برای وصف اطلاعات از آمار توصیفی نظیر میانگین و انحراف استاندارد و برای ارزیابی تکرارپذیری، ضریب همبستگی بکار برده شد. آزمون کلموگروف اسمیرنوف و آزمون لون، به ترتیب، برای بررسی نرمال بودن داده ها و همسان بودن واریانس گروه ها، آزمون خی دو برای مقایسه حس حرکت شانه سمت غالب و غیرغالب و نیز برای مقایسه در بین گروه-های بازیکنان والیبال، بولینگ و گروه کنترل غیرورزشکار (سطح معنی داری p≤0.05) بکار گرفته شد.
یافته ها
تفاوت خطای حس حرکت بین شانه غالب و غیرغالب در هر سه گروه، معنی دار نبود (33/ 0=p)؛ همچنین در مقایسه بین گروهی نیز خطای حس حرکت هر گروه نسبت به شانه همتای گروه دیگر تفاوت معنی داری نداشت (غیرورزشکار و والیبالیست 21/ 0=p، غیرورزشکار و بولینگ کار 19/ 0=p، والیبالیست و بولینگ کار 63/ 0=p).
نتیجه گیری
شلی کپسول و دامنه حرکتی تغییریافته شانه غالب احتمالا با ایجاد میکروترما، اثر منفی روی حس حرکت دارد. اما از طرف دیگر، حرکات چرخشی مکرر شانه غالب منجر به یادگیری ادراکی شده و بدین ترتیب احتمالا باعث اثر مثبت افزایش دقت پردازش سیگنال و تقویت حس حرکت می گردد، که میتواند اثر منفی شلی کپسول و تغییر دامنه حرکتی بر حس حرکت را خنثی کند. احتمالا، حرکات چرخشی مکرر در توانبخشی نیز میتواند از طریق ایجاد تطابقات عصبی-عضلانی اثر میکروترومایی که باعث اختلال در ثبات و درد شانه غالب می شود را جبران کند و این امر به نوع چرخش بالا یا زیر بازو نیز ارتباطی ندارد.:
زبان:
فارسی
صفحات:
44 تا 50
لینک کوتاه:
magiran.com/p1439843 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!