ارتباط بین حرکات سریع و متناوب دهانی (دیادوکوکینزیس) وقابلیت وضوح گفتاردرکودکان شکاف کام 5 تا 6 سال

پیام:
چکیده:
مقدمه و اهداف
شکاف کام یک ناهنجاری مادرزادی است. به علت نقص ساختاری اختلالاتی در وضوح گفتار فرد ایجاد می شود که ناشی از بسته شدن ناکامل حلقه اوروفارنژیال (دهانی- حلقی) در طول حرکات نرم کام جهت آواسازی می باشد. بر اساس بررسی ها در بسیاری از اختلالات گفتار و زبان(نظیر شکاف کام)، دیادوکوکینزیس کاهش یافته است. تصورمی شود که بین سرعت دیادوکوکینزیس و قابلیت وضوح گفتار ارتباط وجود دارد. هدف از انجام چنین تحقیقی، بررسی ارتباط دیادوکوکینزیس دهانی با قابلیت وضوح گفتار در این افراد می باشد.
مواد و روش ها
پژوهش حاضر، یک مطالعه توصیفی- تحلیلی که به صورت مقطعی انجام شد. در این تحقیق 30 کودک 5 تا 6 سال شکاف کام (15 پسر و 15 دختر) به صورت تصادفی ساده از میان بیمارستان های شهرستان مشهد با شرایط معیارهای ورود به مطالعه انتخاب شدند. 30 کودک طبیعی نیز به عنوان گروه شاهد در نظر گرفته شد. قابلیت وضوح گفتار با آزمون تولیدی جامع Weiss و سرعت دیادوکوکینزیس با معیار فلچر در آزمودنی ها بررسی گردید. به منظور تجزیه و تحلیل داده ها از نرم افزار آماری (19 spss) به کار گرفته شد.
یافته ها
بین دیادوکوکینزیس بیماران مبتلا به شکاف کام و وضوح گفتارشان همبستگی منفی وجود دارد (89%- در پسران، 92%- در دختران)، اما در کودکان طبیعی ارتباطی یافت نشد(009/0- در پسران و 046/0- در دختران). در تفکیک جنسیتی تفاوتی میان پسران و دختران طبیعی مشاهده نشد(05/0 (P< اما میان پسران و دختران شکاف کام تفاوت معناداری مشاهده شد(48/2 P=). در مقایسه دو تکلیف (دیادوکوکینزیس و وضوح گفتار) ارتیاط معناداری یافت شد(05/0> (P.
بحث و نتیجه گیری
با توجه به یافته هادر افراد شکاف کام، سرعت دیادوکوکینزیس و قابلیت وضوح گفتار به میزان قابل توجهینسبت به کودکان طبیعی هم سن کاهش یافته است و ارتباط معنا داری میان سرعت دیادوکوکینزیس و وضوح گفتارشان یافت شد، در حالی که این ارتباط در افراد طبیعی دیده نشد.
زبان:
فارسی
صفحات:
48 تا 56
لینک کوتاه:
magiran.com/p1440846 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!