تاثیر استفاده از میوه بلوط (Quercus brantii Lindl) خام و فرآوری شده در جیره بر عملکرد و فلور میکروبی روده کور جوجه های گوشتی

پیام:
چکیده:
به منظور بررسی تاثیرات دو سطح میوه بلوط خام و فرآوری شده با اسیداستیک بر عملکرد و فلور روده کور جوجه های گوشتی، از تعداد 340 قطعه جوجه یک روزه سویه کاب 500 در قالب طرح کاملا تصادفی با پنج تیمار و چهار تکرار (هر تکرار با 17 قطعه جوجه نر و ماده) استفاده شد. تیمار اول، با جیره بر پایه ذرت کنجاله سویا (بدون استفاده از میوه بلوط) به عنوان شاهد و تیمارهای دو، سه، چهار، و پنج به ترتیب با جیره های حاوی 20 یا 25 درصد بلوط خام یا فرآوری شده تغذیه شدند. فرآوری میوه بلوط با اسیداستیک میزان ترکیبات فنلی (فنل کل، تانن کل، و تانن فشرده) را به طور معنی داری کاهش داد (05/0>P). استفاده از 20 و 25درصد بلوط خام در جیره، میزان افزایش وزن بدن جوجه ها را در مقایسه با گروه شاهد کاهش داد (05/0>P)، اما در بلوط فرآوری شده این کاهش مشاهده نشد. استفاده از میوه بلوط (خام و فرآوری شده) افزایش معنی دار ضریب تبدیل غذایی را به دنبال داشت. شمار باکتری های ای. کلی و اسیدلاکتیک در 21 و 42روزگی تحت تاثیر تیمارهای تغذیه ای قرار نگرفت. نتایج نشان داد استفاده از میوه بلوط خام و یا فرآوری شده به میزان 20 و 25درصد جیره جوجه های گوشتی باعث کاهش عملکرد شد و بنابراین، استفاده از این سطوح قابل توصیه نیستند.
زبان:
فارسی
صفحات:
403 تا 413
لینک کوتاه:
magiran.com/p1442553 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!