تاثیر یک جلسه فعالیت استقامتی برمیزان مایواستاتین پلاسما در مردان سالمند سالم

پیام:
چکیده:
هدف
هدف از این تحقیق بررسی تاثیر یک جلسه فعا لیت استقا متی برمیزان مایواستاتین، به عنوان مهمترین پروتئین درگیر در فرآیند سارکوپنیا، در مردان سالمند سالم بود.
روش بررسی
دراین تحقیق 11 مرد سالمند سالم (سن 1/ 2±68 سال، قد 3/ 1±177 سانتی متر، وزن 5 /1±79 کیلوگرم)، به صورت داوطلبانه، مشارکت داشتند. در ابتدا اندازه گیری فاکتورهای توصیفی و فیزیولوژیکی از آزمودنی ها به عمل آمد و72 ساعت پس ازتعیین حداکثر اکسیژن مصرفی (VO2max)، آزمودنی ها یک فعالیت ا ستقامتی را با شدت 70 درصد VO2max برروی دوچرخه کارسنج اجرا نمودند. به منظور بررسی تاثیر فعالیت استقامتی بر میزان پروتئین مایواستاتین پلاسما، سه نمونه خونی درقبل، بلافاصله و چهار ساعت بعد از فعالیت ازوریدبازویی آزمودنی ها گرفته شد. میزان مایواستاتین پلاسما با روش الایزا اندازه گیری شد. جهت تجزیه وتحلیل آماری داده های تحقیق از آزمون آماری One-way ANOVA استفاده شد. سطح معناداری P≤0.05 درنظر گرفته شد.
نتایج
نتایج این تحقیق نشان داد که در بلافاصله و چهار ساعت بعد از فعالیت میزان مایواستاتین پلاسما به ترتیب 57/45% (P=0.002) و 53/53% (P=0.001) کاهش یافت، که این کاهش معنادار بود. همچنین میزان مایواستاتین پلاسما در چهار ساعت بعد از فعالیت نسبت به بلافاصله بعد ازفعالیت 87/15% کاهش یافت، اما این کاهش معنادارنبود.
نتیجه گیری
یافته های برآمده از این پژوهش نشان داد که میزان مایواستاتین پلاسما در پاسخ به فعالیت استقامتی در مردان سالمند سالم، کاهش معناداری می یابد. بنابریافته های این تحقیق احتمال دارد با تجویز فعالیت استقامتی بتوان موجب کاهش میزان مایواستاتین و متعاقبا سارکوپنیا درافراد سالمند شد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
78
لینک کوتاه:
magiran.com/p1442687 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!