علت شناسی، ویژگی های بالینی و نتایج جراحی استرابیسم های حسی

پیام:
چکیده:
هدف
بررسی ویژگی های جمعیت شناسی و چشمی، علل، انواع و نتایج جراحی استرابیسم های حسی و عوامل موثر بر نوع انحراف و نتایج درمان.
روش پژوهش: در این مطالعه توصیفی، 177 بیمار مبتلا به استرابیسم که انحراف چشمی آن ها ثانویه به اختلال دید ایجاد شده بود مورد بررسی قرار گرفتند. اطلاعات جمعیت شناسی، حدت بینایی، عیب انکساری، علت کاهش دید، سن شیوع کاهش دید و سن شروع انحراف، نوع و میزان انحراف، نوع جراحی و نتایج جراحی بعد از دو ماه و در پایان دوره پی گیری از پرونده بیماران استخراج و ارتباط عوامل چشمی با نوع انحراف و نتایج جراحی تجزیه و تحلیل شد.
یافته ها
در این مطالعه، میانگین سنی 177 بیمار دچار استرابیسم حسی 4/ 11±4/ 24 سال بود و 110 نفر (2/ 62 درصد) از آنان، مرد بودند. صد و هفده (1/ 66 درصد) بیمار اگزوتروپی و 60 (9/ 33 درصد) بیمار به ازوتروپی مبتلا بودند (P=0.035). میانگین شروع کاهش دید در گروه ازوتروپی 2 /7±8/ 5 سال و در گروه اگزوتروپی 7 /9±1/ 11 سال (P=0.001) بود. علت عمده کاهش دید در بیماران ازوتروپی، علل مادرزادی (75 درصد) و در بیماران اگزوتروپی، علل اکتسابی (65 درصد) بود (P<0.001). شایع ترین علل مادرزادی، آنیزومتروپی و آب مروارید و شایع ترین علت اکتسابی، ضربه بود. عیب انکساری چشم سالم در بیماران ازوتروپی در 3/ 53 درصد، دوربینی و در گروه اگزوتروپی، 1/ 55 درصد نزدیک بینی بود (P=0.01). میانگین طول قدامی خلفی چشم سالم در گروه ازوتروپی 24/ 1±18 /22 میلی متر و در گروه اگزوتروپی77 /1±15/ 23 میلی متر بود (P=0.001). متوسط دوره پی گیری بعد از عمل، 30 ماه بود. در آخرین معاینه، 69 درصد از بیماران اورتوفوریک بودند و بیش اصلاحی و کم اصلاحی بیش از 20 پریسم دیوپتر در 6/ 4 درصد از بیماران دیده شد. در آخرین معاینه، نتایج موفقیت آمیز در گروهی که انحراف قبل از عمل کم تر (P=0.003) و حدت دید بهتر داشتند (P=0.026)، بیش تر بود.
نتیجه گیری
شایع ترین نوع استرابیسم حسی اگزوتروپی و شایع ترین علت آن، علل اکتسابی شامل ضربه به چشم بود. در بیماران اگزوتروپی عیب انکساری چشم سالم اغلب نزدیک بینی و میانگین قدامی خلفی چشم سالم بیش از گروه ازوتروپی بود. نتایج جراحی استرابیسم حسی به طور معمول موفقیت آمیز و یا با حداقل کم اصلاحی و باثبات بود. انحراف قبل از عمل و میزان دید چشم منحرف دو عامل تاثیرگذار در نتیجه نهایی عمل بودند.
زبان:
فارسی
در صفحه:
353
لینک کوتاه:
magiran.com/p1442979 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!