بررسی مقایسه ای اتیولوژی سوش های باکتریایی در پنومونی وابسته به ونتیلاتور زودرس و دیررس در بیماران اورژانسی و غیر اورژانسی بستری در بخش های مراقبت ویژه ی بیمارستان الزهرای (س) اصفهان

پیام:
چکیده:
مقدمه
پنومونی وابسته به ونتیلاتور، شایع ترین عفونت در بخش مراقبت های ویژه می باشد که به دو نوع زودرس و دیررس تقسیم می گردد. میزان بروز و مرگ و میر بیماران در نوع دیررس، دارای پیش آگهی بدتری است و سوش های باکتریایی مربوط به آن نیز دیرتر به درمان پاسخ می دهند. مطالعه ی حاضر با هدف تعیین شیوع پنومونی زودرس و دیررس ناشی از ونتیلاتور در بخش مراقبت های ویژه ی مرکز آموزشی الزهرای (س) اصفهان به انجام رسید.
روش ها
طی یک مطالعه ی آینده نگر، 100 بیمار مبتلا به پنومونی وابسته به ونتیلاتور بستری در بخش مراقبت های ویژه ی بیمارستان الزهرای (س) بررسی قرار گرفت و بروز پنومونی زودرس (کمتر از 4 روز بعد بستری) و دیررس (بیش از 4 روز بعد از بستری) در آنان تعیین شد. همچنین، اتیولوژی سوش های باکتریایی و سایر ویژگی های بالینی و دموگرافیک، در دو گروه مقایسه گردید.
یافته ها
از 100 مورد پنومونی بررسی شده، 58 مورد در بیماران اورژانسی و 42 مورد در بیماران غیر اورژانسی اتفاق افتاد. 23 نفر از بیماران مورد مطالعه، مبتلا به پنومونی تاخیری و 77 نفر مبتلا به پنومونی زودرس بودند. شیوع پنومونی زودرس در بیماران اورژانسی 9/75 درصد و در بیماران غیر اورژانسی 6/78 درصد بود (75/0 = P). میانگین اسکور پنومونی در دو گروه پنومونی تاخیری و زودرس، به ترتیب 07/2 ± 26/7 و 66/1 ± 17/7 که تفاوت معنی داری نداشت (83/0 = P). شایع ترین باکتری عامل پنومونی، در پنومونی های تاخیری، Methicillin-resistant Staphylococcus aureus (MRSA) با فراوانی 4/30 درصد و در پنومونی های زودرس، اسینتوباکتر با فراوانی 8/33 درصد بود، اما توزیع فراوانی نوع باکتری بر حسب نوع پنومونی اختلاف معنی دار نداشت (10/0 = P).
نتیجه گیری
درصد قابل توجهی از پنومونی های حادث شده در بخش های مراقبت ویژه، از نوع دیررس هستند که این نوع پنومونی، می تواند منجر به افزایش زمان بستری بیماران در بخش مراقبت های ویژه و افزایش مرگ در این بیماران گردد. همچنین، الگوی مقاومت آنتی بیوتیکی در بیماران مبتلا به پنومونی تاخیری بیشتر بود. از این رو، پیشنهاد می گردد بیماران بستری در بخش های مراقبت های ویژه، به طور روزانه از نظر بروز علایم پنومونی، به طور دقیق تحت بررسی قرار گیرند.
زبان:
فارسی
در صفحه:
4
لینک کوتاه:
magiran.com/p1444285 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!