گزارش کوتاه: بررسی اقتصادی تولید بیواتانول از چغندرقند کشت پاییزه

پیام:
چکیده:
ضرورت استفاده از اتانول در کاهش آلودگی زیست محیطی به جای سوختهای فسیلی، یا اختلاط با سوختهای فسیلی موجب شده تا تولید بیواتانول از 50 میلیون متر مکعب در سال 2007 به 85 میلیون متر مکعب در سال 2012 افزایش یابد. این مطالعه با هدف مقایسه قیمت تمام شده بیواتانول از چغندرقند نسبت به سایر محصولات کشاورزی همچنین مقایسه اقتصادی تولید اتانول از واحد سطح چغندرقند بهاره و پاییزه و برآورد سرمایه لازم جهت احداث واحد صنعتی تولید بیواتانول از چغندر قند انجام شد. مطالعات نشان می دهد متوسط هزینه تولید یک هکتار چغندرقند کشت بهاره و پاییزه در کشور ایران به ترتیب 92 و 89 میلیون ریال با متوسط عملکرد 37 و 48 تن در هکتار و عیار5/ 17 و 3/ 13 بالغ می شود که امکان تولید حدود 3/3 - 2 /3 متر مکعب اتانول در هکتار وجود دارد. با اجرای توصیه های تحقیقاتی در تولید چغندر قند کشت پاییزه و افزایش عیار احتمالا بتوان حجم بیواتانول تولیدی را تا 4/ 5 متر مکعب در هکتار افزایش داد. به علاوه با استفاده از تفاله خشک چغندر قند حجم اتانول تولیدی را می توان با راندمان 25 /0 متر مکعب اتانول از یک تن تفاله خشک افزایش داد. برای تولید حدود 76 هزار متر مکعب اتانول در سال با فرض تولید 90 لیتر اتانول به ازای یک تن چغندر قند با متوسط عیار 15 درصد حدود 1100 تن چغندر قند لازم است و سرمایه لازم برای احداث کارخانه ای با این حجم تولید حدود 119 میلیون دلار برآورد می شود. نهایتا چنانچه کشت پاییزه چغندر قند با هدف تولید بیواتانول فعال شود علاوه بر کاهش آلودگی هوا در اثر اختلاط اتانول با بنزین منبع درآمد و اشتغال مناسبی برای کشاورزان و صنایع وابسته خواهد بود.
زبان:
فارسی
در صفحه:
123
لینک کوتاه:
magiran.com/p1444469 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 990,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 50 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!