بررسی تولید صدا دراسب در مواجه با رخدادهای مختلف

پیام:
چکیده:
اگر درک کنیم که اسب ها چه می خواهند و یا چه می گویند، مسلما ارتباط بهتر و دوستانه تری با شریک ورزشی خود برقرار خواهیم کرد. صداهای اسب می تواند در اثر تحریکات عاطفی باشد که موجب برقراری ارتباط با انسان ها و اسب های دیگر گردد. این صداها و اصوات صوتی می توانند به انواع مختلفی تقسیم شوند، نظیر شیهه، خنده، نعره، جیغ، خروپف، سر و صدا، ناله و انواع صداهای دیگر که صداهای اکوستیک است. پهنای باند و فرکانس های مختلف صوت، توانایی بیان احساسات مختلف را دارد. اکنون سوال اصلی این است که اسب با ایجاد کدام صدا و تحت چه شرایطی این کار را انجام می دهد؟ در ارتباط با بررسی اصوات اسب ها، منبع علمی قابل توجهی در ایران وجود ندارد. لذا، در این تحقیق، پس از جمع آوری اطلاعات و کسب تجارب بزرگان سوارکاری و پرورش اسب کشور، نسبت به جمع آوری اطلاعات، تجزیه، تحلیل و نتیجه گیری اقدام گردید. 15 راس اسب، شامل سیلمی، مادیان و کره به 3 گروه 5 راسی و بصورت تصادفی تقسیم شدند. محل انجام تحقیق، باشگاه کانون چوگان واقع در استان البرز، شهرستان کرج، تعیین گردید. برای آنالیزکردن صدای اسب از نرم افزاراسپکتروگرام و Mat Lab استفاده شد. به منظور ثبت رخدادها از ضبط صوت فوق حساس و دوربین عکاسی و فیلم برداری با کیفیت 16مگا پیکسل) HD (و 8 گیگا بایت حافظه، استفاده گردید. صدای اسب در مواجهه با رخدادهای طبیعی زیر مورد بررسی قرارگرفت و نتایج ثبت گردید: 1- در زمان گرسنگی 2- در مواجهه با درد 3- در هنگام جدایی کره از مادیان 4- هنگام تنهایی 5- در هنگام جفتگیری در مادیان و سیلمی و 6- در پایان جفتگیری در مادیان و سیلمی. با توجه به تجزیه و تحلیل های انجام شده، کلیه ی اسب ها در زمان مواجهه با رخدادهای پنج گانه از خود صدا تولید کردند. تنها در مواجهه با رخداد درد، اسب های مورد آزمایش هیچگونه صدایی تولید نکردند که می تواند توجی هات متفاوتی را در بر داشته باشد.
زبان:
فارسی
صفحات:
83 تا 89
لینک کوتاه:
magiran.com/p1444570 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!