آگاهی و عملکرد دندانپزشکان در خصوص اثرات پرتوهای یونیزان و روش های حفاظت در برابر اشعه x در مطب های دندانپزشکی شهر بابل در سال 1392

پیام:
چکیده:
مقدمه
با توجه به اینکه جذب اشعه در محیط در حال افزایش است، مطالعه حاضر با هدف بررسی میزان آگاهی و عملکرد دندانپزشکان شهر بابل در مورد حفاظت در برابر پرتوهای یونیزان انجام گردید.
مواد و روش ها
در این مطالعه توصیفی- تحلیلی، به منظور سنجش آگاهی و عملکرد دندانپزشکان مورد نظر، پرسشنامه ای شامل سوالاتی پیرامون اطلاعات دموگرافیک، سنجش آگاهی و عملکرد در بین 70 دندانپزشک شهر بابل توزیع گردید. تجزیه و تحلیل داده های جمع آوری شده با استفاده از ضریب همبستگی پیرسون در نرم افزار spss نسخه 19 انجام شد (05/ 0=α).
یافته ها
در مطالعه حاضر 70% از دندانپزشکان مورد بررسی، آگاهی خوب و 30% آگاهی متوسط داشتند. از لحاظ عملکرد نیز 96% متوسط ارزیابی شدند. 70% سطح آگاهی خوبی نسبت به بکارگیری پیشبند و گلوبند سربی داشتند اما 6/ 78% و 7/ 75% مطب ها فاقد پیشبند و گلوبند سربی بودند. بین سابقه فعالیت و سطح آگاهی نیز رابطه معناداری مشاهده شد (03/ 0=P).
نتیجه گیری
با توجه به نتایج حاضر، آگاهی دندانپزشکان مطلوب و عملکردشان ضعیف ارزیابی می شود. نظارت بر مراکزی که رادیوگرافی دندانی انجام می دهند در این زمینه ضروری است.
زبان:
انگلیسی
صفحات:
40 تا 43
لینک کوتاه:
magiran.com/p1445411 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!