مقایسه اثر خمیر حاوی CPP-ACP و وارنیش فلوراید بر کاهش حساسیت عاجی

پیام:
چکیده:
مقدمه
امروزه ترکیبات مختلف کازئین مانند کازئین فسفوپپتید آمورفوس کلسیم (CPP-ACP) به طور وسیعی به عنوان جایگزین مناسب برای ترکیبات فلوراید در نظر گرفته می شود. هدف از این مطالعه مقایسه اثر خمیر CPP-ACP و وارنیش فلوراید بر افزایش حساسیت عاجی بود.
مواد و روش ها
در این مطالعه بالینی30بیمار بالغ با طیف سنی 20 تا 50 سال که شکایت اصلی آن ها حساسیت دندانی بود در مطالعه شرکت کردند. از دست دادن عاج کمتر از 5/ 0 میلی متر بود. افراد به سه گروه تقسیم شدند در گروه 1 و 2به ترتیب افراد با CPP-ACP و وارنیش فلوراید براساس دستورالعمل کارخانه سازنده درمان شدند. گروه 3 ژل پلاسبو دریافت کردند. یک مقیاس آنالوگ بصری برای ارزیابی پاسخ افراد به هوای فشرده شده و تحریک یخ در زمان پایه، 7 روز، 28 روز و60 روز بعد از درمان استفاده شد. جهت تجزیه و تحلیل آماری از آزمون آنالیز یک طرفه واریانس آنوا، آزمون تعقیبی دانکن و نرم افزار SPSS Version 21استفاده شد.
یافته ها
نتایج مطالعه تفاوت آماری قابل توجهی بین گروه ها نشان داد. در گروه وارنیش فلوراید و گروه خمیر حاوی CPP-ACP، حساسیت عاجی به طور قابل توجهی نسبت به زمان پایه در مقایسه با نتایج بعد از درمان در روزهای 7، 28، 60 کاهش یافت (0.05>P). در گروه وارنیش فلوراید و خمیر CPP-ACP از نظر آماری تفاوت قابل توجهی در حساسیت عاجی وجود نداشت.
نتیجه گیری
نتایج نشان داد که هر دو ماده وارنیش فلوراید و خمیر CPP-ACP به طور موثری باعث کاهش حساسیت عاجی در مقایسه با گروه کنترل می شود.
زبان:
انگلیسی
صفحات:
20 تا 26
لینک کوتاه:
magiran.com/p1445414 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!