ارائه مدل های مناسب برای برآورد زی توده برخی درختان سوزنی برگ و پهن برگ با استفاده از تصاویر ماهواره ای Quickbird در جنگل کاری های مجتمع فولاد مبارکه اصفهان

پیام:
چکیده:
اندازه گیری مستقیم زی توده بسیار مشکل، پر هزینه، زمان بر و ازجمله روش های تخریبی به دلیل قطع درختان است. هدف پژوهش پیش رو برآورد زی توده درختان در چهار گونه شامل کاج تهران (Pinus eldarica)، سرو نقره ای (Cupressus arizonica)، اقاقیا (Robinia pseudoacacia) و توت (Morus alba) با استفاده از روش های مختلف سنجش از دوری براساس داده های ماهواره QuickBird در جنگل کاری منطقه صنعتی فولاد مبارکه اصفهان بوده است. با استفاده از سه روش شامل شاخص های گیاهی، روش تجزیه وتحلیل بافت به همراه شاخص های گیاهی و تجزیه مولفه اصلی (PCA)، اطلاعات مورد نیاز از تصویر ماهواره ای استخراج شد. سپس با استفاده از مقدار زی توده اندازه گیری شده زمینی و اطلاعات استخراج شده از روش های سنجش از دوری، محاسبات همبستگی در محل نمونه ها انجام شد و رابطه های برآورد زی توده برمبنای هر روش و برای هر گونه ارائه شد. روش های شاخص های گیاهی (DVI و NDVI) برای برآورد زی توده سوزنی برگان و روش های تجزیه وتحلیل بافت و تجزیه مولفه اصلی برای برآورد زی توده پهن برگان، نتایج معنی داری را نشان دادند. با توجه به مدل رگرسیونی ارائه شده برای هر گونه، مقدار زی توده برآورد و مقدار مجذور میانگین مربعات خطا به ترتیب برای کاج تهران، سرو نقره ای، اقاقیا و توت برابر با 53، 20، 30 و 50 بود. همچنین مقدار اریبی برای چهار گونه موردمطالعه به ترتیب برابر 30، 10، 30- و 44 به دست آمد. مقادیر مجذور میانگین مربعات خطا و اریبی به دست آمده کارایی روش های اجراشده در برآورد زی توده را نشان می دهد.
زبان:
فارسی
صفحات:
143 تا 153
لینک کوتاه:
magiran.com/p1445713 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!