مقایسه روش های دمایی و تشعشعی برآورد تبخیرتعرق مرجع با روش استاندارد FAO Penman- Monteith در گرگان

پیام:
چکیده:
برای برآورد تبخیرتعرق گیاه مرجع (ET0) روش ترکیبی فائو پنمن مانتیث (F-P-M)، به منزله روشی استاندارد، جهت ارزیابی نتایج سایر روش های تجربی در دو گروه دمایی]بلانی کریدل (B-C) و هارگریوز سامانی (H-S)[و تشعشعی]جنسن هیز (J-H) و تورک (Tc)[استفاده می شود. در این تحقیق، با استفاده از داده های ایستگاه هواشناسی کشاورزی هاشم آباد گرگان، واقع در اقلیمی نیمه خشک، مقادیر ET0 برآوردی با مقادیر روش استاندارد مقایسه شد. میانگین ET0 روزانه برآوردی با روش F-P-M حدود 13/3 میلی متر در روز به دست آمد. در مقیاس روزانه، روش Tc کمترین میانگین ریشه مربع خطا (RMSE) (98/0 میلی متر در روز) را نسبت به سه روش دیگر داشت و نزدیک ترین برآورد را با روش استاندارد نشان داد. در مقیاس ماهیانه، RMSE حاصل از روش Tc در ماه های فروردین و نیمه دوم سال در کمترین مقدار و به طور متوسط حدود 06/0 میلی متر در روز با خطای 3 درصد بود در فصل تابستان برآورد روش B-C نسبت به روش های دیگر بهتر و به طور میانگین 32/0 میلی متر (با خطای 6%) محاسبه شد؛ در حالی که در ماه های اردیبهشت و خرداد روش H-S، با متوسط 42/0 میلی متر در روز و 11 درصد خطا، بهترین برآورد را نشان داد. با توجه به کمبود داده های هواشناسی استفاده شده در روش F-P-M و نیاز روزافزون به برآورد ET0 با روش های ساده تر، لازم است قبل از به کارگیری این روش ها به سازگاری آن ها با اقلیم مورد نظر و نیز تطابق آن ها با روش F-P-M توجه شود.
زبان:
فارسی
صفحات:
359 تا 369
لینک کوتاه:
magiran.com/p1446667 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 990,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 50 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!