بررسی اثرات مصرف دانه گیاه جو (.Hordeum vulgare L) در زمان بارداری بر تغییرات هیستوپاتولوژیک قلب جنین موش های صحرایی دیابتی شده

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف
بیماری دیابت در دوران بارداری منجر به کاردیومیوپاتی هایپرتروفیک در جنین می شود. این مطالعه به منظور تعیین اثر دانه گیاه جو بر تغییرات بافتی قلب جنین های حاصل از بارداری موش های صحرایی دیابتی انجام شد.
روش کار
در این مطالعه تجربی 60 ر موش صحرایی ماده بالغ از نژاد ویستار به طور تصادفی در چهار گروه 15 تایی تقسیم شدند.گروه اول (کنترل) غذای معمولیو گروه دوم دانه گیاه جو (روزانه 10 گرم به ازای هر موش) مصرف نمودند. گروه های سوم و چهارم دیابتی شده با استرپتوزوتوسین (mg/kg45) به ترتیب غذای معمولی و دانه گیاه جو مصرف نمودند. در روز 21 بارداری، جنین ها از شاخ رحمی خارج و طول سری-دمی و وزن آنان اندازه گیری شد. پس از پردازش بافتی، رنگ آمیزی H&E انجام و بافت قلب جنین ها از نظر هیستوپاتولوژیکی بررسی شد.
یافته ها
تغییرات ایجاد شده در اثر القای دیابت بر بافت قلب جنین ها شامل تغییر شکل کاردیومیوسیت ها بیشتر به صورت هایپرتروف، کاهش صفحات بینابینی و رشته های پورکنژ، التهاب و پرخونی در عروق، با مصرف جو تا حد زیادی کاهش یافته بود. طول سری- دمی جنین های گروه تجربی سوم نسبت به گروه کنترل کاهش معناداری نشان داد (05/ 0> p) و تیمار جو در گروه دیابتی چهارم، اثری بر رفع آن نداشت. وزن جنین های گروه دیابتی سوم وچهارم نسبت به گروه های اول و دوم به طور غیر معناداری بیشتر بود. مصرف جو تا حدودی سبب تعدیل وزن جنین ها شد؛ ولی در مقایسه با گروه کنترل این کاهش وزن معنی دار نبود.
نتیجه گیری
مصرف دانه گیاه جو در کاهش تغییرات تکوینی بافت قلب جنین موش های صحرایی دیابتی شده مفید است.
زبان:
فارسی
صفحات:
80 تا 88
لینک کوتاه:
magiran.com/p1446780 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!