اندازه گیری بار ذهنی کار پرستاران اورژانس: مطالعه موردی

پیام:
چکیده:
مقدمه
ارزیابی بار کاری در ارائه دهندگان مراقبت های بهداشتی بسیار ضروری است، زیرا بر روند مدیریت حجم بالای کاری آنان اثر دارد و راه را برای شناسایی و واکنش به شرایط اضطراری کاهش می دهد. بویژه در بخش اورژانس که از بخش های استراتژیک در بیمارستان محسوب می شود.
هدف
اندازه گیری بار ذهنی کار پرستاران شاغل در بخش اورژانس بیمارستان شهید صدوقی یزد در سال 1392 بوده است.
مواد و روش ها
این مطالعه توصیفی- مقطعی بر روی 17 نفر از پرستاران بخش اورژانس بیمارستان شهید صدوقی یزد در مهر سال 1392 انجام پذیرفته است. نمونه ها از طریق نمونه گیری آسان انتخاب شدند. ابزار جمع آوری داده پرسشنامه استاندارد NASA-TLX (National aeronautic and space administration task) بود. ابزار یک شاخص (6) بعدی است که فشار ذهنی، فشار فیزیکی، فشار زمانی(بار کار فرایندی)، عملکرد، تلاش و ناکامی (بار کار برایندی) را در محیط کاری می سنجد. اعتبار و پایایی این پرسش نامه توسط محمدی و همکاران (2011) درمطالعه ای که در رابطه با بارکاری پرستاران (α=0.897)، آزمون شده است. آماره های توصیفی و آنالیز چند متغیره ی ضریب همبستگی کانونی برای داده ها در نرم افزارهای SPSS20 انجام پذیرفت.
یافته ها
میانگین بار ذهنی کاری پرستاران (42/85) حاصل شد. از میان 6 بعد مورد بررسی بار ذهنی کار، کمترین مقدار مربوط به نمره عملکرد با میانگین و انحراف معیار(25/19±71/77) و بیشترین آن مربوط به نمره ناکامی با میانگین و انحراف معیار (14/15 ±44/90) بوده است. میانگین سه بعد مربوط به فرایند بار کاری (فشارذهتی، زمانی و فیزیکی)87.34 و میانگین سه بعد مربوط به نتیجه بارکاری(تلاش و کوشش، عملکرد، ناکامی) 83.28 بوده است
نتیجه گیری
با توجه به بار کاری زیاد پرستاران در بعد فرایندی؛ پیشنهاد می شود مدیران پرستاری به ارائه خدمات رفاهی به پرسنل این بخش، ایجاد انگیزه در آنان و اجرای تریاژ از بار کاری آنان بکاهند.
زبان:
فارسی
در صفحه:
43
لینک کوتاه:
magiran.com/p1447053 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!