تعیین دقت رادیوگرافی پانورامیک در تعیین زوایای مزیودیستال دندان ها

پیام:
چکیده:
مقدمه
امروزه استفاده از رادیوگرافی پانورامیک برای بررسی مستقیم و موازی بودن ریشه ها بعد از بستن فضاها و قبل از برداشتن اپلاینس های ثابت اکثرا مورد قبول بوده و استفاده از این رادیوگرافی برای ارزیابی نتایج در پایان درمان ارتودنسی مطرح می شود. البته مشخص نیست که آیا رادیوگرافی پانورامیک واقعا نمایانگر دقیق موقعیت مزیودیستال ریشه دندان های ماگزیلا و مندیبل می باشد یا خیر. هدف از این مطالعه، تعیین دقت رادیوگرافی پانورامیک در تعیین زوایای مزیودیستال دندان ها بود.
روش بررسی
از 10 نفر با روابط مولری کلاس I، قالب آلژینات از دو فک تهیه و با گچ مولدانو ریخته شد. برای مشخص نمودن محور طولی دندان ها، از سیم های ارتودنسی 7/ 0 در جهت محور طولی دندان ها(بر روی کست های تشخیصی) استفاده گردید. برای تهیه رادیوگرافی پانورامیک از کست ها، از دستگاه تصویربرداری پانورامیکPlanmeca 2002 CC در شدت جریان 4 mA و ولتاژ 60kVp استفاده گردید. هم از کست ها و هم از تصاویر پانورامیک مربوط به هر کست، فتوگرافی تهیه شد و سپس زوایای بین سیم های اپک و خط رفرنس، توسط برنامه اتوکد 2005، اندازه گیری و مقادیر مربوط به کست ها و رادیوگرافی های پانورامیک، با هم مقایسه گردید.
نتایج
درصد قابل توجهی از زوایای به دست آمده از تصاویر پانورامیک(2/ 71%) از لحاظ آماری، در محدوده قابل قبول(2± درجه) قرار نداشتند. به طور کلی کمترین میزان دقت رادیوگرافی پانورامیک در تعیین زاویه مزیودیستال دندان ها در ناحیه دندان لترال پایین با مقدار 237/ 0-= ICC می باشد. همچنین تفاوت های موجود بین زوایای رادیوگرافی پانورامیک و زوایای واقعی در مورد قوس فک بالا، به طور قابل ملاحظه ای کمتر از قوس فک پایین می باشد.
نتیجه گیری
دندانپزشکان بایستی در اتخاذ تصمیمات کلینیکی در مورد نیاز دندان ها به اجاستمنت های زاویه ای، براساس یافته های رادیوگرافی پانورامیک، با علم به دیستورشن های همیشگی تصویر پانورامیک، عمل نمایند.
زبان:
فارسی
صفحات:
548 تا 557
لینک کوتاه:
magiran.com/p1447165 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!