اثر جفت گیری و پارازیتیسم قبلی بر واکنش تابعی (Trissolcus djadetshkoe (Hym.: Scelionidae پارازیتویید تخم سن گندم

پیام:
چکیده:
در این بررسی اثر تجربه قبلی پارازیتیسم و آمیزش با نر در زنبور Trissolcus djadetshkoe Rjachowsky (Hym. Scelionidae) پارازیتویید تخم سن گندم در قالب واکنش تابعی بررسی شد. تراکم های 2، 4، 7، 14، 28 و 56 تخم میزبان در 20، 20، 15، 15، 10 و 10 تکرار به مدت 24 ساعت درون لوله های آزمایش 10 × 5/ 1 سانتی متر به تک ماده های با تجربه های مختلف ارائه شد. در دو آزمایش مختلف، ماده های تلقیح شده با ماده های باکره و ماده های با تجربه پارازیتیسم قبلی با ماده های بی تجربه مقایسه شدند. همه آزمایش ها در اتاقک رشدی با دمای C o1± 26، رطوبت نسبی 10± 50% و دوره نوری 16 ساعت روشنایی در شبانه روز انجام گرفت. واکنش همه پارازیتوییدها از نوع سوم بود. ماده های باتجربه در همه تراکم ها پارازیتیسم کمتری نشان دادند. بیشینه نرخ حمله برآورد شده ماده های باتجربه 14 و ماده های بی تجربه 34 عدد بود. به نظر می رسد تلاش تولید مثلی قبلی ماده های گروه اول موجب تخلیه انرژی تولید مثلی بعدی آنها شده است. تفاوت ملایم تری بین ماده های باکره و بارور نیز دیده شد (25 در برابر 17). این تفاوت احتمالا به هزینه کمتر تولید فرزندان نر در ماده های باکره بر می گردد. احتمالا تغییر در انتخاب جنسیت برای ماده هزینه ساز است.
زبان:
فارسی
صفحات:
131 تا 139
لینک کوتاه:
magiran.com/p1447349 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!