تجمع بیولوژیکی برخی از منابع انرژی در سن گندم (Eurygaster integriceps (Hem. Scutelleridae تحت تیمار نیم آزال

پیام:
چکیده:

ذخیره منابع انرژی در حشرات کامل زمستان گذران سن گندم Eurygaster integriceps اهمیت شایان توجهی در بقای زمستانی آنها دارد. در پژوهش حاضر، تغییر ترکیبات بیوشیمیایی حشرات کامل نسل جدید سن گندم تیمارشده با غلظت های زیرکشنده نیم آزال تی اس یک درصد مطالعه شد. نخست، حشرات کامل سن گندم با غلظت های مختلف نیم آزال (0، 100، 300 و 500 میکرولیتر بر لیتر (μl/l)) تحت شرایط مزرعه تیمار شدند و نمونه برداری به فواصل زمانی 3، 6 و 12 روز بعد از سم پاشی انجام گرفت. در مرحله دوم، یک هفته پس از سم پاشی اول، تعدادی از حشرات مرحله اول مجددا با غلظت های مشابه تیمار شد و نمونه برداری 3، 6 و 12 روز بعد انجام گرفت. میزان قند، گلیکوژن، چربی و پروتئین موجود برای هر یک از دو جنس نر و ماده در چهار تکرار بر حسب میلی گرم بر گرم وزن تر بدن حشره تعیین شد. نتایج نشان داد که نیم آزال تاثیر معناداری بر میزان چربی، گلیکوژن، قند، پروتئین و محتوای کل ذخایر انرژی (P< 0.001) دارد و هر سه غلظت سبب افزایش میزان چربی و پروتئین در مقایسه با شاهد شده اند. به طوری که پس از کسر اثر شاهد، چربی 53/ 85، 3/ 97 و 22/ 108 درصد و پروتئین 62 /4، 23/ 14 و 27/ 34 درصد به ترتیب در غلظت های 100، 300 و 500 μl/l افزایش یافته اند. میزان گلیکوژن در اولین غلظت به میزان 35/ 27 درصد کاهش داشته و در بقیه غلظت ها تفاوت معناداری را با شاهد نشان نداده است. همچنین میزان قند در مقایسه با شاهد به ترتیب در سه غلظت 9/9، 37 /27 و 76/ 43 درصد کاهش یافته است. در مجموع محتوای کل ذخایر انرژی در سه غلظت تاثیرات افزایشی نشان داده و گذر زمان و نیز سم پاشی مجدد این افزایش را تشدید کرده است. این فاکتور بین دو جنس نر و ماده تفاوت معناداری نداشته است

زبان:
فارسی
صفحات:
19 تا 31
لینک کوتاه:
magiran.com/p1447366 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 990,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 50 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!