بررسی تاثیرات BAP، Kin و GA3 بر نوساقه زایی و تاثیرات IAA و زغال فعال بر ریشه زایی گیاه لیسیانتوس (Eustoma grandiflurom) در شرایط درون شیشه ای

پیام:
چکیده:
گیاه لیسیانتوس، یکی از 10 گل شاخه بریده برتر دنیا محسوب می شود. با توجه به محدودیت های روش های ازدیاد سنتی، کشت درون شیشه ای برای تکثیر و تولید انبوه این گیاه مطلوب است. در این پژوهش به منظور بهینه سازی ازدیاد درون شیشه ای این گیاه، آثار تنظیم کننده های رشد بر نوساقه زایی و ریشه زایی نوساقه های تولید شده از کشت ریز نمونه های گرهی بررسی شدند. در بررسی نوساقه زایی، تاثیر غلظت های مختلف هورمون های BAP و Kin با استفاده از محیط کشت پایه MS و به صورت آزمایش های جداگانه و در قالب طرح کاملا تصادفی بررسی شدند. غلظت 5/0 میلی گرم در لیتر BAP با میانگین 4 نوساقه در هر ریزنمونه، بهترین تیمار بوده است. همچنین در این پژوهش اثر تلفیقی دو هورمون BAP و GA3 بر نوساقه زایی به صورت آزمایش فاکتوریل و در قالب طرح کاملا تصادفی بررسی شد. نتایج این آزمایش نشان داد که تیمار حاوی 2/0 میلی گرم در لیتر GA3 و 5/0 میلی گرم در لیتر BAP بهترین تیمار از نظر کیفیت و تعداد نوساقه ها بود (17 نوساقه در هر ریزنمونه)، ضمن اینکه حضور GA3 سبب بهبود ارتفاع نوساقه ها شد. نوساقه های تولید شده در این تیمار، به منظور بررسی ریشه زایی، به محیط کشت MS حاوی غلظت های متفاوتی از هورمون IAA (0، 2/0، 5/0 و 1 میلی گرم در لیتر) و زغال فعال (0 و 3 گرم در لیتر) منتقل شدند. محیط کشت MS حاوی 1 میلی گرم در لیتر از IAA و بدون زغال فعال با میانگین 75/2 ریشه در هر ریزنمونه، به منزله بهترین تیمار برای ریشه زایی نوساقه ها تعیین شد.
زبان:
فارسی
صفحات:
57 تا 67
لینک کوتاه:
magiran.com/p1448160 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!