تحلیل فرایندهای درون رگباری تحویل رسوب معلق تعدادی از زیرحوضه های دریاچه زریوار به کمک الگوی حلقه های رسوبی

پیام:
چکیده:

رفتار رسوب معلق در طول رگبارها نه تنها تابعی از شرایط انرژی از قبیل ذخیره رسوبات در دبی های کم و حمل آن در دبی های زیاد است، بلکه با تغییرات تولید رسوب و کاهش آن نیز مرتبط است. تغییرات موجودیت رسوب باعث ایجاد اثری به نام الگوی حلقه رسوبی می شود. تحلیل الگوهای حلقه های رسوبی اهمیت فراوانی در مطالعات رسوب حوضه های آبخیز دارد؛ حال آنکه به تحلیل آن ها کمتر توجه شده است. بنابراین، در این مطالعه، بر اساس داده های دبی و غلظت رسوب معلق 8 واقعه بارندگی اتفاق افتاده از فروردین 1390 تا اردیبهشت 1391، تغییرات درون رگباری غلظت رسوب معلق 6 زیرحوضه دریاچه زریوار در قالب الگوهای حلقه های رسوبی به دست آمد. بر اساس تحلیل نتایج، حلقه های رسوبی به دست آمده دارای 16 الگوی ساعت گرد، 13 الگوی بی نظم، 11 الگوی پیچیده، و 6 الگوی پادساعت گرد بود. زیرحوضه های کوچک آبخیز دریاچه زریوار پاسخ های سریعی به تغییرات شدت رگبارها نشان داد و اکثر آب نمودهای ثبت شده از رگبارهای مختلف دارای چند دبی اوج و، به تبع آن، تغییرات فراوان غلظت رسوب معلق بود که خود باعث ایجاد الگوهای متفاوت حلقه رسوبی شد. تنوع الگوهای حلقه های رسوبی نه تنها بیانگر پیچیدگی حمل رسوب در درون وقایع رگباری بود، بلکه از رگباری به رگبار دیگر نیز تغییر کرد. برقراری رابطه معنی دار آماری (01/0>p) بین آورد کل رسوب و دبی اوج وقایع رگباری هر نقطه نمونه برداری بیانگر این واقعیت بود که، به رغم تفاوت های تغییرات درون رگباری غلظت رسوب معلق، می توان اثر کلی همه وقایع را در هر نقطه نمونه برداری با یک معادله ساده رگرسیونی توصیف کرد.

زبان:
فارسی
صفحات:
323 تا 340
لینک کوتاه:
magiran.com/p1448761 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 990,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 50 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!