تجارب دانشجویان پرستاری از کاراموزی عرصه ی اطفال بر اساس پروتکل اموزشی ارایه ی مراقبت خانواده محور

نویسنده:
پیام:
چکیده:
مقدمه
آموزش بالینی یکی از ارکان مهم آموزش پرستاری به حساب می-آید. در حال حاضر توجه کمی به مراقبت خانواده محور در بخش و آموزش دانشجویان شده است. این مطالعه با هدف «بررسی تجارب دانشجویان پرستاری بر اساس پروتکل اموزشی ارائه مراقبت خانواده محور در سال 1392» انجام گرفته است..
روش اجرا: شرکت کنندگان درمطالعه 8 دانشجوی پرستاری ترم8 تشکیل می دادند. ابتدا اصول و مفاهیم مراقبت خانوداه محور تدریس شد و اصول مراقبتی و فرآیند پرستاری بر اساس این اصول تدوین و با مشارکت خانواده اجرا شد. سپس تجارب دانشجویان از روش تدریس مراقبت خانواده محور بررسی شد. روش جمع آوری اطلاعات به صورت مصاحبه با 8 دانشجوی پرستاری که به روش مبتنی بر هدف انتخاب شدند به اشباع رسید که این تجارب بر اساس تحلیل محتوی کیفی تجزیه و تحلیل شد.
نتایج
بر اساس تجزیه و تحلیل داده های حاصل از تجارب دانشجویان سه طبقه اصلی استقبال از روش تدریس با سه زیر طبقه جذابیت وجدید بودن مفاهیم مراقبت خانواده محور، احساس ارتباط نزدیک تئوری و بالین،کاهش استرس دانشجویان و طبقه اصلی موانع موجود برای اجرای مراقبت خانواده محور با چهار زیر طبقه کمبود پرسنل، کمبود زمان، نامناسب بودن فضای بخش و عدم آگاهی پرسنل از مفاهیم مراقبت خانواده محور و طبقه اصلی ضرورت اجرای مراقبت خانواده محور با سه زیر طبقه لزوم تغییر فضای بخش، آموزش پرسنل، ضرورت توجه به والدین به دست آمد.
بحث و نتیجه گیری
از آنجا که مراقبت خانواده محور یکی از اولویت-های وزارت بهداشت و درمان است و سبب ارتقای سلامت کودک و خانواده و رضایت دانشجو می گردد پیشنهاد می شود که مراقبت خانواده محور به صورت واحدهای تئوری و عملی در دروس کارشناسی اضافه گردد.
زبان:
فارسی
صفحات:
25 تا 32
لینک کوتاه:
magiran.com/p1448858 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!