بررسی تاثیر مراحل فرآیند تولید روغن آفتابگردان بر میزان فلزات سرب و آرسنیک

چکیده:
سابقه و هدف
کنترل ایمنی روغن های خوراکی از نظر میزان فلزات سنگین از جمله اقداماتی است که به منظور حفظ سلامت افراد جامعه و نیل به تضمین ایمنی آن ها باید مورد توجه قرار گیرد. هدف از این مطالعه بررسی تاثیر مراحل فرایند تولید روغن آفتابگردان بر میزان سرب و آرسنیک می باشد.
مواد و روش ها
در این مطالعه تحقیقی-کاربردی، طی سه دوره از مراحل مختلف فرآیند تولید روغن شامل روغن خام، خنثی سازی، رنگبری، بی بوسازی، وینترایز و بسته بندی در محل کارخانه نمونه برداری شد. آماده سازی نمونه ها به روش هضم مایکروویو، اندازه گیری سرب به روش جذب اتمی کوره گرافیتی و اندازه گیری آرسنیک به روش جذب اتمی بخار هیدرید انجام شد.
یافته ها
میانگین غلظت سرب و آرسنیک در روغن آفتابگردان در مراحل مختلف فرایند به ترتیب در روغن خام 2/0±9/2 و 1/0±5/0، خنثی شده 1/0> و 1/0±2/0، بی رنگ شده 7/0±0/2 و 1/0±8/0، بی بو شده 1/0±2/0 و 1/0>، وینترایز شده 1/0±3/1 و 1/0±9/0 و در مرحله بسته بندی 3/0±1/5 و 3/0±6/1 میکروگرم برکیلوگرم به دست آمد. مراحل خنثی سازی و بی بوسازی سبب کاهش غلظت سرب و آرسنیک و مراحل رنگبری و وینترایز سبب افزایش غلظت این عناصر در روغن شد.
استنتاج
به نظر می رسد ناخالصی های فلزی موجود در خاک بنتونیت و مخازن آهنی فاقد پوشش مناسب به ترتیب از عوامل شاخص افزایش سرب و آرسنیک در مراحل رنگبری و بسته بندی هستند. هم چنین خارج شدن مواد گلیسریدی اشباع شده و موم ها در مرحله وینترایز می تواند تغلیظ عناصر سنگین را در فاز روغنی به جا مانده سبب شود.
زبان:
فارسی
صفحات:
38 تا 48
لینک کوتاه:
magiran.com/p1448912 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!