بررسی فعالیت ضدمیکروبی عصاره آبی و متانولی برخی از گونه های سیانوباکتری در شرایط آزمایشگاهی

پیام:
چکیده:
مقدمه
سیانوباکتری ها به عنوان منابع جدید و غنی از ترکیبات فعال زیستی شناسایی شده اند. توجه به خواص سیانوباکتری ها به عنوان منبع سرشاری از متابولیت های ثانویه در گذشته بسیار کم بوده است اما امروزه نشان داده شده که این میکروارگانیسم ها دارای کاربردهای فراوانی در زمینه پزشکی و داروسازی هستند.
مواد و روش ها
در این مطالعه تجربی، سویه های سیانوباکتری Fischerella ambigua ISC67،Synechococcus elangatus ISC106 و Schizothrix vaginata ISC108 از کلکسیون ریز جلبک ها در پژوهشکده علوم پایه کاربردی جهاد دانشگاهی تهیه شد. عصاره گیری با آغشته کردن بیومس سیانوباکتری با حلال و سپس، صاف و خشک کردن مخلوط حاصل انجام شد. به منظور بررسی اثر ضدمیکروبی از روش انتشار در دیسک و برای تعیین حداقل غلظت مهارکننده از روش براث میکرودیلوشن استفاده شد.
نتایج
نتایج نشان داد که عصاره متانولی گونه Synechococcus elangatus بر روی باکتری ها اثر در خور توجهی نداشت، اما عصاره متانولی گونهFischerella ambigua فعالیت ضدباکتریایی نشان داد. عصاره آبی Fischerella ambigua اثر چشمگیری بر روی باکتری های گرم مثبت داشت، به طوری که بیش ترین تاثیر را بر روی باکتری های استافیلوکوکوس اورئوس (PTCC 1112) با قطر هاله 33/33 میلی متر داشت. از بین عصاره های مورد آزمایش تنها عصاره متانولی Fischerella ambigua برروی هر چهارگونه قارچ فوزاریوم سولانی، راینکوسپوریوم سکالیس، بوتریتیس سینره آو فوزاریوم اوکسیسپوروم اثر مهاری داشت. تاثیر عصاره آبی Fischerella ambigua بر روی باکتری استافیلوکوکوس اورئوس (PTCC1112) و استافیلوکوکوس اپیدرمیس (PTCC1114) از تمام آنتی بیوتیک های موثر بر آن ها بیشتر بود. بیش ترین اثر ضدباکتریایی سیانوباکتری ها مربوط به عصاره آبی Synechococcus elangatus و بیش ترین اثر ضد قارچی مربوط به عصاره متانولی Fischerella ambigua بود.
بحث و نتیجه گیری
از میان سه گونه سیانو باکتری مورد بررسی، دو گونه Fischerella ambigua و Synechococcus elangatus دارای فعالیت ضدمیکروبی بودند. بنابراین، می توانند یک کاندیدای خوب برای استخراج ترکیبات ضدمیکروبی باشند و می توان از ترکیبات موجود در عصاره آن ها به عنوان دارو در کنترل و مهار بسیاری از بیماری ها استفاده کرد.
زبان:
فارسی
صفحات:
111 تا 130
لینک کوتاه:
magiran.com/p1449147 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!