وضعیت بهره مندی از خدمات سلامت و عوامل موثر بر آن در سالمندان شهر کرمان -1393

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف
افزایش جمعیت سالمندان با افزایش تقاضا برای دریافت خدمات سلامت همراه می باشد. این مطالعه با هدف بررسی وضعیت بهره مندی از خدمات سلامت در سالمندان شهر کرمان صورت گرفت.
مواد و روش کار
مطالعه حاضر یک مطالعه مقطعی بود که در آن600 نفر از سالمندان شهر کرمان به روش نمونه گیری تصادفی خوشه ایبا استفاده از پرسشنامه محقق ساخته مورد پرسشگری قرار گرفتند. داده های جمع آوری شده در نرم افزار 17 SPSS و با استفاده از آزمون های آماری توصیفی و رگرسیون لجستیک تحلیل شد.
یافته ها
بیشترین مکان مراجعه جهت دریافت خدمات سرپایی مطب های خصوصی پزشکان متخصص (6/ 46%) و بیشترین علت مراجعه بیماری های عضلانی و اسکلتی بود (3 /37%). بیشترین محل بستری بیمارستان دولتی (7 /55%) و شایعترین علت منجر به بستری شدن بیماری های قلبی عروقی بود (5 /31%). متوسط اقامت در بیمارستان 9/ 3 روز بوده است. فاکتورهای موثر بر بهره مندی از خدمات سرپایی سن (p=0.012)، جنسیت (p=0.002)، تحصیلات (p=0.021)، وضعیت تاهل (p=0.025)، بیمه (035/0p=) و درک سالمند از وضعیت سلامتی خود (p<0.001) و در بهره مندی از خدمات بستری جنسیت (p<0.001)، سن (p=0.041)، بیمه (p=0.003) و درک سالمند از وضعیت سلامتی خود (p<0.001) بود.
نتیجه گیری
مشکلات سلامتی نظیر بیماری های عضلانی اسکلتی و قلبی عروقی در سالمندان تقاضا جهت دریافت خدمات سلامت را در این قشر افزایش داده است. از آنجایی که به نظر می رسد بهره مندی موضوعی چندعاملی است، در نتیجه برنامه ریزی صحیح در قبال این رشد تقاضا ضروری می باشد
زبان:
فارسی
صفحات:
229 تا 240
لینک کوتاه:
magiran.com/p1449235 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!